خانه / دل نوشته / راه شهید چیست(۳) رضایت و قرب الهی

راه شهید چیست(۳) رضایت و قرب الهی

بسمه تعالی

به حول و قوه­ ی الهی قسمت سوم از این مبحث در باره­­ی راه شهید را در پی می آوریم و با مدد خواستن از قسمت هایی از وصیت نامه­ ی شهیدان، بر آنیم که یکی دیگر از راهشان را نمایان کنیم. مبحثی مهم از اعتقاد شهدای عزیزمان که در زندگی ما نیز بسیار تاثیر گذار است. ابتدا ببینیم این شهدا در نوشتارها و وصیت نامه هایشان چه نگاشته اند:

شهید سیدجمشید صفویان

من راهی را یافتم که رضای خدا باشد آنچنان زندگی کردم که خدا قبول کند و رسولش شادمان گردد و بنده حقیری در آخرت شرمگین نباشد و در زندگی سعی کردم آنچه را بگویم که اجداد معظم من گفته اند آنگونه بگویم که آنان گفتند آنگونه بجنگم که آنان جنگیدند. انشاءالله که همه دوستان و نزدیکان من طوری زندگی کنند که خداوند از آنان راضی باشد و طوری از دنیا بروند که معصومین رفتند که منتهای کمال است.

عزیزان من بر امواج دریا وابرهای آسمان، خانه نسازید و فریب خروش و بزرگی این و بلندی آن را نخورید که تا اسفل السافلین به سقوطتان می کشاند واز مرتبه بلند اَحسن التقویم محرومتان میسازد. مردم، عزت واقعی آن است که سر تسلیم و رضا به آستان مقدس حضرت حق فرود آورده و وجود را وجود او دانسته و در اوج درد و رنج از عمق جان حمد و سپاس او را بجای آورید و فریاد بزنید: که الهی کن لی عزاُ ان اکون کل عبداً وکن لی غمزاً ان تکون لی ریاء و بدانید که جز این هر کس بجوید در فنا و ضلال است .

شهید غلامعلی قنادان

خدایا خود می دانی که همگی ما عاشق شهادتیم، لیکن از آنجائی که شهادت برای ما هدف نیست بلکه وسیله ای است برای رسیدن به معبود، پس زندگی با عزت را نصیب ما بگردان و عمری که در لحظه لحظه آن رضای تو نهفته باشد. وخدایا ((ریا)) را از ما دور کن وصداقت وپاکی بما عطا کن.

ای کسانیکه این وصیتنامه را می خوانید بدانید که من این وصیتنامه را نمی نویسم که آنرا در مراسم تشییع جنازه ام قرائت کنید ویادی از من گنهکار کرده باشید بلکه می نویسم برای اینکه دلم به حال شما عزیزان می سوزد و نگران آنکه مبادا برای غیر از آنچه خدا ما را برای آن خلق کرده زندگی کنیم.

خدا ما را برای اینکه به درجه والای انسانیت برسیم خلق کرده و برای اینکه آنچه را که خدا از ما می خواهد انجام داده باشیم. می بایست که فقط و فقط کاری را که در آن رضای خدا و خشنودی خالق نهفته است انجام دهیم.

از کلیه کسانی که صدای من به آنها می رسد خواهشمندم و تقاضا دارم و تمنا می کنم و عاجزانه می خواهم که مواظب باشند، در این دنیا و زرق و برقهایش آنها را فریب ندهد. وآن آخرت و بهشت و آن سعادت ابدی را به این دنیا که پست و کوتاه مدت است نفروشند.

شهید محمود دوستانی

حرف چندانی ندارم چون هر چه می خواهم بگویم می بینم مسئولیت آور است و پایم در لغزش، از این رو به دو نکته اکتفا نموده اول اینکه از تمامی شما می خواهم در کارها، رضای خدا را بر هر چیز مقدم بدارید و پشتیبان اسلام و انقلاب و امام و رهبر جامعه باشید وحدت را حفظ کنید که رمز پیروزیمان بوده و هست از همه جوانان غیرتمند همسنگرم می خواهم که راه و هدف را همیشه در نظر داشته باشند و در کوره راهها و فراز و نشیبهای راه مصلحت انقلاب را بر هر کار مقدم داشته و هر جا احتیاج بود حاضر شوند و بکوشند تا جوانمردانه اسلحه شهیدان را بطرف دشمنان نشانه روند.

شهید مسعود ماه پیکر

برادرانم، عزیزانم، خدا شاهد است کسی مرا بدینجا نیاورده است و زور و اجباری هم نبوده است فقط و فقط ما برادران شهید برای رضای خدا و کمک به اسلام و پایمال نکردن خون شهیدان به اینجا آمده ایم.

شهید غلامحسین پرچه خوارزاده

خانواده عزیز، خجالت می کشم از اینکه برایتان چیزی بنویسم اما ای مادر پیر، بدان که آنچه در توانم بود برای رضای خداوند، رضای تو را جلب کردم و خیلی متاسفم از اینکه شماها را در چنین مصیبتی گذاشتم اما چه کنم مگر می شود رضای خدا را به چیز دیگری عوض کرد؟ اگر می شد حتماً می کردم.

شهید عبدالرحمن جلال پور

پدر و مادر عزیزم اگر در زمانی که من در جبهه بودم و شما هر لحظه چشم انتظار بودید و چند دفعه نیز با شایعات شما را اذیت کرده بودند باید بدانید که تمام آنها برای شما اجر حساب خواهد شد و خیال نکنید که پدر و مادری که فرزند او پهلویش بوده و با خیال راحت هر شب سر بالین گذاشته با شما که اذیت و ناراحت شدید یکی است و اگر بین شما و دیگران فرقی نبود. پس قیامتی نبود، پس قیامتی بوجود نمی آمد و کسی دنبال کارهای خوب نمی رفت و اگر من شما را اذیت کردم بخاطر این بوده که رضای خدا را بر رضای شما ترجیح دادم و مطمئن بودم که شما راضی به رضای خدا هستید و نمی توانستم تحمل کنم در زمانی که حسین زمان هل من ناصر ینصرنی می کرد به او لبیک نگویم که در روز قیامت می بایستی جواب بدهم و خدا شاهد است این ها را که می نویسم شوخی نیست و به دیگران این پند را بدهید.

شهید منصور آل بخیط

اصولا شهادت یک نعمت بزرگ الهی است که خداوند متعال نصیب هر شخص نمی کند بلکه شهادت را نصیب بندگان پاک ومخلص خود خواهد نمود، بندگانی که حاضرند برای رضای خداوند از خود گذشتگی نشان بدهند و برعلیه ظلم وستم قابیل وقابیلیان به جهاد برخیزند واز هیچ چیزی ترس و واهمه ای در دل ندارند و همیشه یاد خداوند در دل آنها زنده است و همه کارهای خود را متکی بر الله هستند که او قادر به تمام کارها می باشد.

مشاهده می کنید نوشتارهای فوق با کمال درایت و از اعماق جان این عزیزان برخواسته و عاشقانه قلم بر کاغذ نواخته اند. اینها با داشتن تعلقات و خانواده و فرزند همه چیز را رها نموده، برای کسب رضایت و قرب الهی مشتاقانه، سر از پا نشناخته به جهاد فی سبیل الله رفته و سرفرازانه به حق پیوستند. برکت، رحمت و رضوان خدا بر این شهدای عظیم الشان باد. الهی آمین

اما مطلبی که ما می توانیم استفاده ببریم این است که تلاش در کسب رضایت و قرب به خدای متعال می تواند تمام شئون زندگی ما را فرا بگیرد. معلمی که تعلیم می دهد، دانش آموزی که علم فرا می گیرد، مادری که در محیط گرم خانواده به فرزندان خود رسیدگی می کند، زنانی که در کانون خانواده موجبات آسایش شوهران خود را فراهم می کنند، مردانی که برای معیشت خانواده خود از هیچ زحمتی فرو گذار نیستند. فرزندانی که به والدین خود احسان می کنند، سربازی که از کیان مسلمین حراست می کند و ……. همه و همه اگر قبل از هر کاری، نیت خود را خدایی کنند و برای رضایت و تقرب به خدا شروع به فعالیت کنند برایشان عبادت نوشته می شود. و این در روایات ما قابل مشاهده است.

آیت اله قرائتی در کتاب پرتوی ار اسرار نماز می فرماید: تفکر در کار خدا، کسب و کار، آموختن دانش، خدمت به مردم، انتظار حکومت عدل جهانی همه عبادت است و متذکر می شود که: رنگ و صبغه­ ی الهی دادن به کارها، بر ارزش آنها می افزاید و آنها را عبادت و گاهی برتر از عبادت می سازد. نیت صحیح، اکسیری است که هر فلز بی ارزشی را طلا می سازد و کارهایی که به نیت تقرب به خدا انجام می گیرد عبادت می شود. با این حساب می توان گفت ابعاد و نمونه های عبادت قابل شمارش نیست و حتی نگاه پر مهر به پدر و مادر، نگاه به چهره­ی علما، نگاه به قرآن و کعبه و رهبر عادل یا برادر دینی هم عبادت است.

در پایان حدیثی از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) می آوریم که فرمود: خداوند می فرماید: بر دل هیچ بنده ای اطلاع پیدا نمی کنم که دوست داشته باشد اعمالش خالصانه برای طاعت و کسب رضایت من باشد مگر اینکه اصلاح و تدبیر او را خودم به عهده می گیرم. (مستدرک الوسائل ج ۴ ص ۴۸۷)

خداوندا ما را با شهدای عزیزمان محشور فرما، الهی آمین

ناصر آیرمی

۱۳/۱۰/۹۱

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی بی آنکه مرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.