خانه / آسمانی ها / اتوبوس شهادت

اتوبوس شهادت

117798_778

عملیات والفجر۸ درساعت ۱۰:۲۲ تاریخ ۶۴/۱۱/۲۰ با قرائت رمز عملیات یا فاطمه الزهراء (س) توسط فرمانده کل سپاه آغاز شد. منطقه فاو علاوه بر ارزش سیاسی- نظامی به لحاظ فراهم سازی امکان حضور مقتدرانه ایران در خاک عراق و موقعیت جغرافیایی و طبیعی دارای ارزش استراتژیک نیز بود.

دشمن به تدریج نسبت به ابعاد عملیات فاو هوشیار شد و لشکر گارد خود را وارد منطقه کرد. شتابزدگی و عدم توجیه کامل نسبت به منطقه موجب گردید که نیروهای گارد سوار بر خودرو و در حال حرکت به سمت منطقه ی درگیری در محاصره قرار گیرند و به هلاکت برسند. نبرد فاو بعد از۷۵ روز درگیری که در طول جنگ بی سابقه بود با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت. از نظر سیاسی تبعات ناشی از فتح فاو به منزله ی تغییر در ماهیت سیاسی جنگ بود. شورای امنیت سازمان ملل در پی تحولات و تغییر موازنه ی قوا به سود ایران در مورخ ۶۴/۱۲/۳ بیانیه مهمی صادر کرد که دو کشور ایران و عراق بی درنگ در زمین دریا و هوا آتش بس را رعایت و بلافاصله نیروهای خود را تا مرزهای بین المللی شناخته شده به عقب بکشند.

رژیم بعثی صهیونیستی عراق بعد از عملیات والفجر۸ و از دست دادن فاو مات و مبهوت از شکست بزرگی که جهان را به حیرت افکنده بود و چهره ی شکست خورده ی صدام را برای همگان به نمایش گذاشت. طبق معمول عاجز از درگیری با رزمندگان دست به کارهای غیر انسانی زد.

من که در حوزه ی حمزه سید الشهداء خدمت می کردم و دو گردان خط شکن بلال و عمار و گردان زرهی لشکر۷ ولی عصر (عج) را تأمین می کردم با خبری به این ترتیب مواجه شدم:

در مورخ ۶۴/۱۲/۵ یعنی ۱۵ روز بعد از عملیات، اتوبوس حامل رزمندگان اسلام، گردان بلال و تیپ سوم لشکر ۷ ولی عصر(عج) به رانندگی شاه گل محبی در جبهه آبادان مورد اصابت راکت هواپیمایی عراق قرار گرفته است.

وقتی به منطقه عملیاتی و معراج شهدای آبادان و برادران تعاون رفتیم متوجه شدیم همگی برادران فاتح فاو و رزمنده، به جز دو نفر  در اتوبوس به شهادت رسیده اند.

شهر یکپارچه عزادار شد و مراسم تشییع و تدفین و ترحیم با شکوهی در دزفول برگزار گردید. این در حالی بود که رزمندگان اسلام قصد ترک منطقه عملیات و سپردن مأموریت به دیگران را داشتند، گویی خدا نخواسته فاتحان فاو ناکام از آرزوی دیرینه شان و بی مزد به شهر بازگردند. این حادثه به عنوان اتوبوس شهادت در تاریخ پر افتخار جنگ ۸ ساله لقب گرفت.

نگارنده: غلامحسین سخاوت

برگرفته از کتاب ققنوس جنوب

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاطرات قرارگاه قدس

*✍️خاطرات قرارگاه قدس* ?????? *✍️۱-پس از شروع۸ دفاع مقدس سپاه پاسداران نیز برای حمله به …

۲ دیدگاه

  1. سلام برادر خوب من،تازه ام با یاد “دو شهید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.