خانه / مطالب دوستان / حفظ آبروی او بر من واجب بود

حفظ آبروی او بر من واجب بود

14

تکریم و احترام به دیگران سفارش دین اسلام و علامت بر جستگی شخصیت فرد تکریم کننده است. ظرافت در حرف و عمل است. خیلی از افراد توصیه به خوش اخلاقی می کنند ولی در مقام عمل خود قصور و کوتاهی می کنند و یا در بزنگاه عمل نمی کنند. اصالت عقیده وقتی کامل می شود که به عمل آراسته شود و پاداش را به عمل می دهند و راز صالحان این است که مبادرت به عمل صالح می کنند.

مقدمه طولانی نشود خاطره ای نقل می کنم تا نسل امروز بدانند که انسان ها ارزش خود را به طول حیات کسب نمی کنند به کیفیت حیات ارزش پیدا می کنند.

در یکی از مسابقات کشتی قهرمانی دزفول که سالن شلوغ و پی در پی کشتی گیران روی تشک قرار می گرفتند و در مقابل حریفان عرضه اندام می کردند و مورد تشویق حاضران هم قرار می گرفتند اتفاقی افتاد که از هر عملی قابل تقدیر و ستایش بود ولی… خالق آن اثر راضی به افشای آن نبود و این اولین بار است بعد از گذران سال ها، بیان می گردد.

12شهید محمدعلی هفت تنانیان

شهید محمدعلی هفت تنانیان کشتی گیری پر قدرت و بقول کشتی گیران، چغر و جسور بود. بدنی کارگری و دستانی نیرومند داشت. وقتی حریف را به پل برد اتفاقی که نباید می افتاد افتاد هرچند کسی در آن لحظه متوجه نشد ولی وقتی در رخت کن دوبندی را از تنش درآورد پهلویش به اندازه ی یک پنجه ی دست کبود و سیاه شده بود. پرسیدم: محمدعلی چی شده؟ قبل از رفتن روی تشک آنطوری نبودی؟ چیزی نمی گفت، اصرار کردم: آخر چی شده چرا اینطوری شدی؟ بالاخره زبان باز کرد و گفت: وقتی حریف را روی پل بردم فشار روی سر و گردنش زیاد شد، ناگزیر گازم گرفت و آنقدر فشار داد که اینجوری شدم. گفتم: پس چرا حرفی نزدی چرا روی تشک اعتراض نکردی؟ چرا به همه نشان ندادی که حریف تو خصلت پهلوانی ندارد؟ این که نامردی است و مرتب داشتم می گفتم که اگر جای تو بودم… با خونسردی گفت: من نمی خواستم شخصیت او را بشکنم من فقط خواستم شکستش بدهم و دادم. او حریف من است دشمن من که نیست تازه اگر دشمن هم بود آبرویش را حفظ می کردم. حال آن که او دوست من است و حفظ آبروی او بر من واجب بود و من از بزرگواری او و اصرار قبلی خودم شرمنده شدم. انسان ها چگونه شناخته می شوند و شخصیت افراد چگونه شکل می گیرد. ای کاش ورزش ما همیشه آمیخته با مردانگی و شرافت این چنین مردانی بود. خدایش رحمت کند.

تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۱۱/۲۶

نگارنده: مجید هفت تنانیان

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

این داستان نمی تواند اتفاقی باشد؛ سه بار کنایه و تقابل جویی با فرمایشات رهبر انقلاب در دو سخنرانی روحانی/ حداقل التزام عملی به ولایت فقیه چقدر است؟!

گروه سیاسی – رجانیوز: بررسی سخنرانی روزهای اخیر رئیس جمهور، پس از بحران خوزستان و …

۲ دیدگاه

  1. حجی مهدی رعیت پیشه سربازتونم سال ۸۲ بسیج دانش آموزی خیلی مردی برات آرزوی موفقیت میکنم

  2. باسمه تعالا – باسلام ودرود بر روان وارواح طیبه شهداء بویژه شهید محمدعلی هفت تنانیان . او همکلاس هم باشگاهی وهمرزم بنده بود میتوانم عرض کنم که شهادت او درد ورنج برادر شهیدم را تداعی نموده و داغ او را براایم تازه کرد . جذابیت در برخورد . گذشت و اغماض نسبت به اشتباهات دیگران . جسور و بی باکی .وادای احترام نسبت به سادات ازجمله فضایل اخلاقی این شهید بزرگوار بود .خداوند ان شاء الله تمام شهدای انقلاب واسلام را با شهدای کربلا محشور فرماید . برای شادی ارواح پاکشان صلوات .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.