خانه / گاهی متفاوت / کسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه از نبودن آزادی دم می‌زند

کسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه از نبودن آزادی دم می‌زند

90919_480مناظره حجت السلام خسرو پناه و صادق زیبا کلام

 عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران در مناظره با صادق زیبا کلام با موضوع «از لیبرال دموکراسی تا مردم‌سالاری دینی» که به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: لیبرالیسم در لغت به معنی آزادی‌خواهی است و تفکر لیبرالیسم نیز محصول دنیای مدرن است.

خسروپناه اضافه کرد: لیبرالیسم مبانی و دستاوردهایی دارد و طرفداران لیبرالیسم، فردگرایی دارند یعنی برای جمع و جامعه واقعیتی قائل نیستند و درست نقطه مقابل لیبرالیسم، سوسیالیسم است که مبنای آن رسالت جامعه است. لیبرالیسم دستاوردهایی در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ داشته و همه این دستاوردها براساس آزادی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: مبنای دیگر، انسان‌محوری و اصالت انسان است و اصالت انسان در برابر اصالت فرد قرار دارد.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: لیبرالیسم علاوه بر عرصه‌هایی که گفته شد، ۳ گام را طی کرده که این ۳ گام شامل لیبرال کلاسیک، لیبرال دموکراسی و نئو لیبرالیسم یا همان بازگشت به لیبرال کلاسیک است.

خسروپناه با این سوال که آیا جمهوری اسلامی با لیبرالیسم تفاوتی دارد و می‌شود از لیبرالیسم اسلامی هم سخن گفت، ادامه داد: یک عده نظرشان این است که کل لیبرالیسم باطل است یک عده دیگر هم کل لیبرالیسم را درست می‌دانند و می‌گویند باید هر چه غرب گفت بپذیریم و نگاهشان و نظرشان به غرب است و یک عده دیگر هم نظرشان این است که کامل پذیرفتن و رد کردن غرب درست نیست و ما می‌توانیم نسبت به لیبرالیسم یک نگاه گزینشی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف اسلام با غرب مدرن سر مسئله‌ای به نام وحی کردن است و سر این مسئله که غیر از عقل یک منبع دیگر به نام وحی وجود دارد و اسلام بر سر عقل هیچ اختلافی با غرب ندارد و اختلافش بر سر مسئله وحی است.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: فلسفه اسلامی ما هم تجربه و هم عقل را قبول دارد ولی در کنار تجربه و عقل منبع دیگری را نیز به نام وحی پذیرفته است ولی در غرب منبعی به نام وحی پذیرفته نشده است.

خسروپناه اضافه کرد: اسلام حقوق طبیعی مثل حق حیات و حق آزادی را قبول دارد ولی در اسلامی آزادی چارچوب‌هایی دارد و برای آزادی قانون‌هایی تعریف شده است.

وی در پاسخ به زیباکلام در رابطه با مولفه‌هایی که او مطرح کرده است تاکید کرد: اینکه زیباکلام می‌گوید اگر اصل پاسخگویی را قبول نداشته باشیم و نپذیرفته باشیم لیبرالیسم را قبول نداریم اینگونه نیست و باید علمی‌تر در این رابطه صحبت کرد و بگوییم واژه‌هایی که در غرب وجود دارد چه مبنایی دارد و در جامعه‌هایی که می‌گوییم همه حرف‌ها را مردم می‌زنند باید گفت همه حرف را حزب می‌زنند و همه افراد جز حزب نیستند پس اینجا بحث غرب معنایی ندارد و حزب در این نظام‌ها مطرح هستند و اگر زیباکلام می‌گفت که حزب، قانون و پاسخگویی در لیبرالیسم مبنا است من می‌پذیرفتم.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: دموکراسی مدل‌های مختلفی دارد و وقتی از مردم‌سالاری دینی صحبت می‌شود یعنی رای مردم در شکل‌گیری حکومت نقش دارد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: از نظر اسلامی حزب چیز بدی نیست ولی به شرطی که استبداد دینی درست نکنند و معنای مردم‌سالاری دینی یعنی حقوق، آزادی و نقش مردم در فعالیت سیاسی است و در بحث مردم‌سالاری دینی مردم سالار هستند و اگر کسی بگوید نمی خواهم از وحی در شناخت و سعادت خودم استفاده کنم هر مکتبی را می‌تواند بپذیرد اما نمی‌تواند بگوید که من اندیشه اسلامی‌ای را قائل هستم که با لیبرالیسم آن را جمع کرده‌ام و آن وقت لیبرالیسم اسلامی می‌شود حزب مثلث هشت ضلعی.

وی اظهار داشت: زیبا کلام در بحث رئیس جمهور آمریکا باید این مسئله را مطرح می‌کرد که او حق وتو هم دارد و وقتی اختیارات رئیس جمهور را می‌بینیم باید همه اختیارات را بیان کنیم.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با اینکه اگر اکثریت جامعه دموکراسی دینی را نخواسته است باید چه کرد تصریح کرد: اگر اکثریت جامعه دموکراسی دینی را نخواسته است و همان خواسته مردم تحقق پیدا می کند و مردم‌سالاری دینی یک مدل است و اگر جامعه این را پذیرفته باشد دموکراسی دینی تحقق پیدا کرده است و از نظر اسلام یک عده کم نمی‌توانند به زور بر اکثریت حکومت کنند.

خسروپناه با اشاره به اینکه ما در کشور به معنای دقیق کلمه حزب نداریم در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر گفت: احزاب در کشور ما از امکانات دولتی استفاده می کنند و تا زمانی این موضوع وجود داشته باشد ما در کشور به معنای واقعی حزب نداریم.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران جمهوری اسلامی را پذیرفتند و در همه انتخابات این موضوع را نشان دادند و اگر هم یک روز آن را نخواستند خواسته آنان تحقق پیدا می‌کند.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد‌: اینکه بخواهیم هر کشوری را که از دموکراسی دم زد دموکراسی لیبرال بنامیم غلط است و اینکه با هر کشوری قیام و مبارزه‌ای کرد بگوییم این مدل آمریکایی است دچار اشتباه شده‌ایم.

خسروپناه در رابطه با قسمتی از سخنان زیباکلام پیرامون شورای نگهبان افزود: در آمریکا هم نظارت وجود دارد و زیباکلام اگر این حرف را قبول ندارد و اگر جرأت دارد یکی از کتاب‌های لانه جاسوسی را به فرودگاه آمریکا ببرد تا ببیند چه بلایی به سرش می‌آورند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: در مصر هم شعار نه شرقی نه غربی و اسلام را می‌دادند و قبل از انقلاب عرب‌ها با تفکر سوسیالیستی در برابر اسرائیل ایستادند و ۶ روز هم نتوانستند مقاومت کنند ولی از برکت انقلاب اسلامی ایران حزب الله لبنان ۳۳ روز با دست خالی با مردم اسرائیل جنگید و مقاومت کرد و این تفکری است که جمهوری اسلامی ایجاد کرده و زیبا کلام نخواسته این موضوع را ببیند.

وی اضافه کرد‌: اکثر کشورها فهمیدند که غرب یک چهره و تمدن دروغین درست کرده و پشت آن استبداد است.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران با خطاب قرار دادن زیبا کلام افزود: شما می‌گویید در کشور آزادی نیست ولی افرادی هستند که در کشور ما آزادانه همه حرفی می‌زنند و اسرائیل را به مشروعیت می‌شناسند و هیچ اتفاقی برای آنها نمی‌افتد ولی باز دم از نبودن آزادی می‌زنند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: آیا معنی لیبرال دموکراسی این است که از آسمان بمب شیمیایی بر سر مردم حلبچه و ایران ریخته شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با بحث جدایی دین از سیاست گفت: در اسلام بحث جهاد آمده است و به خاطر اینکه جهاد بحثی اجتماعی است نشان می دهد دین از سیاست جدا نیست و ائمه ما نیز فقط برای نماز و روزه به زندان نیفتاده‌اند.

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران در خاتمه اضافه کرد: در پاسخ به یکی از بحث‌های زیباکلام در رابطه با حکومت ولایت فقیه باید بگویم که من با بسیاری از علما صحبت کردم و اتفاقا همه علما به حکومت ولایت فقیه معتقدند و بعضی از آنها هم حکومت تشکیل دادند.

منبع: سایت دزنا۲۴

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

برای وحدت مردم غیور دزفول و اندیمشک

  آنچه که مردم دزفول و اندیمشک را از هم جدا می کند مسلما مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.