خانه / اخبار سایت / حجت الاسلام سید مصطفی فارغ دزفولی به دیار باقی شتافت

حجت الاسلام سید مصطفی فارغ دزفولی به دیار باقی شتافت

81072387-5545260

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله دزفول؛ لحظاتی پیش خبر ارتحال مجاهد انقلابی، نماینده دو دوره دزفول در مجلس شورای اسلامی پدر شهید معظم سید مسعود فارغ به دستمان رسید.

رحلت این پدر شهید و مبارز انقلابی و روحانی جلیل القدر را به خانواده معظم ایشان تسلیت عرض می کنیم.

لازم به ذکر است که مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین فارغ روز پنج شنبه ۱۵اسفندماه، ساعت۹ صبح از درب منزل ایشان واقع در خیابان مدرس نبش خیابان بوعلی به سمت کاشفیه برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی فارغ از روحانیون نام آشنای دزفول که در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی بارها مورد تهدید رژیم قرار گرفت و منابر و سخنرانی های آتشین آن روزهای وی پتانسیل انرژی برای دیگر مبارزان انقلاب بود. در اکثر تجمعات و راهپیماییهای دوران انقلاب سخنران جمع بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز دو دوره نمایندگی مردم دزفول را در مجلس شورای اسلامی برعهده داشت. در طول دوران دفاع مقدس نیز دوشادوش رزمندگان و دیگر اقشار مردم در صحنه حضوری فعال داشت. او یکی از فرزندان (شهید مسعود فارغ)خود را نیز در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد.

این روحانیون مبارز سالها در گوشه منزل خود در بستر بیماری بود که انتظار بود دستگاههای متولی در حفظ یادگاران آن دوران در گرامیداشت تلاش های این عزیران اقدام جدی و شایسته ای انجام می دادند.” سید مصطفی” بخشی از تاریخ پرافتخار دزفول است.

*یکی از سخنرانی های حجت الاسلام فارغ، سخنرانی وی در مسجد مفیدی در خرداد ۱۳۵۷ بود که در این سخنرانی ضمن اعلام عزای عمومی از کسبه و بازاریان خواست تا بازار را تعطیل کنند و به کسب وکار نپردازند؛ این سخنرانی تاثیر عمیقی بر روی مردم گذاشت. یکی از مبارزان انقلاب در دزفول در خصوص آمادگی بالای فارغ اینگونه می گوید: در بعداز ظهر روز واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خدمت آیت الله نبوی رسیدیم و از وی جهت شرکت در تظاهرات فردای آن روز دعوت کردیم، بعد از عدم موافقت وی، سراغ حجت الاسلام و المسلمین فارغ رفتیم و ایشان را دعوت کردیم، ایشان پذیرفت و سخنرانی پرشوری در اجتماع مردم در مسجد آیت الله نبوی ایراد کرد که منجر به تظاهرات وسیع مردم در اعتراض به جنایت رژیم وکشتار مردم در میدان ژاله تهران گردید.

* حمله ماموران شهربانی در روز “چهارشنبه سیاه “به منزل حجت الاسلام فارغ به دستور سرهنگ نوربخش از این اقداماتی بود که نشان از نفرت و کینه شدید از سخنرانی های کوبنده حاج آقا فارغ داشت؛ سرهنگ نوربخش به دو نفر از افرادش دستور می دهد که لباس عربی پوشیده و حجت الاسلام فارغ را گرفته و به آب بیندازند. آنها روز چهارشنبه سیاه را برای اجرای نقشه پلیدشان انتخاب کردند، و در بعداز ظهر همان روز به منزل وی حمله کردند اتومبیلش را آتش زدند، اما با فرار آقای فارغ به کمک مردم از پشت بام منزل به هدف خودشان نرسیدند.(اعترافات پاسبان علی راهداری از درجه داران شهربانی که در دادگاه انقلاب به نقشه ترور سید مصطفی اشاره کرد)

*حاج آقا فارغ در مجلس ترحیم شهدای ۲۴ مهر ۵۷ دزفول در مسجد جامع سخنرانی کرد و مردم را به جهاد علیه ایادی رژیم فاسد پهلوی فراخوانده و گفت:”افرادی که جهد می کنند و در مبارزه با ظلم کشته می شوند، همانند شهدای احد می باشند. شما از کشته شدن و زندان یا تبعید نترسید این وظیفه هر مسلمان است که هروقت دین تهدید شود باید قیام کند” بعد از این سخنان جمعیت بسیار کثیری از مسجد جامع و مساجد اطراف خارج شده و بر علیه رژیم شعار دادند.

*حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی فارغ از سال ۱۳۴۲ با آغاز قیام در کنار سایر علمای انقلابی دزفول مبارزه خود را با افشاگری علیه رژیم شاه در منابر مساجد دزفول آغاز کرد. ساواک از او خواست که منبر نرود اما اعتنا نکرد تا اینکه وی را به اهواز تبعید کردند. در اهواز نیز در مدرسه بهبهانی در کنار شهید دانش و حجت الاسلام گلسرخی به مبارزات خود ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ به دزفول بازگشت.

*سید مصطفی فارغ در اکثر مساجد مهم شهر که پایگاه انقلاب بودند سخنرانی کرده و با جسارت تمام رژیم را با باد انتقاد می گرفت. از اساتید “سید مصطفی” می توان از آیت الله نبوی، آیت الله شیخ محمدعلی معزی، آیت الله شیخ منصورسبط شیخ انصاری و در قم از محضر آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی و درس اصول حضرت امام(ره) اشاره کرد.

منبع: پایگاه انصار حزب الله دزفول

رایحه، ارتحال این عالم جلیل القدر و انقلابی شهرستان دزفول، جناب حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی فارغ  را به حضور خانواده ی مکرم ایشان و عموم مردم ولایت مدار دزفول تسلیت عرض می نماید.

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

گردهمایی رزمندگان اسلام و پیشکسوتان جهاد و ایثار در دزفول

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.