خانه / گاهی متفاوت / ضرورت عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر نقشه‌ مهندسی فرهنگی/ مهم‌ترین علت طلاق، عامل فرهنگی است

ضرورت عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر نقشه‌ مهندسی فرهنگی/ مهم‌ترین علت طلاق، عامل فرهنگی است

45614651به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین “عبدالحسین خسروپناه” استاد حوزه و دانشگاه در نطق پیش از خطبه نماز جمعه با بیان اینکه در مقابل فرهنگ اسلامی دو جریان فرهنگی انحرافی وجود دارد و مومنان باید آنان را بشناسند، گفت: جریانات ناسیونالیستی، غرب‌زدگی، قومیت‌گرایی، معنویت‌گرایی غیر دینی، سلفی‌گری و ابتذال فرهنگی و اخلاقی از جریان‌های فرهنگی انحرافی هستند.

وی با بیان اینکه چهار نکته پیرامون جریان فرهنگ ابتذال اخلاقی و ابتذال‌گرایی وجود دارد، اظهار داشت: چیستی فرهنگ ابتذال مسئله‌ای است که بی‌بند و باری فرهنگی و رفتاری را دنبال کرده و می‌خواهند فساد اخلاقی موارد جنسی و رفتار‌های غیر شرعی در جامعه تحقق بخشد و از طریق لذت‌های ناسالم جامعه‌ی فرهنگی اسلامی ما را آلوده کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام هیچ‌گاه با غریزه جنسی مخالفت ندارد، افزود: تامین غریزه جنسی آرامش بشر را تامین می‌کند البته تا زمانی که در کانون گرم خانواده باشد، اما اگر رابطه‌ها به صورت نامشروع ادامه یابد انسان‌ها را به فساد کشانده و خانواده را نابود که در این صورت جامعه به تباهی کشیده می‌شود.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با اشاره به اینکه مسئله‌ی ابتذال فرهنگی بسیار حساس است تصریح کرد: دشمن با ابزار‌هایی همچون رمان، موسیقی، فیلم، فضای مجازی و مواد مخدر فرهنگ ابتذال را وارد جامعه می‌کنند که البته می‌توان از این ابزار استفاده مفید نیز داشت.

وی اضافه کرد: دشمن می‌خواهد با همین ابزاری که کارکرد مفید دارد، علیه اسلام ابتذال ایجاد کند و رفتارهای مشروع انسان‌ها را به رفتار نامشروع مبدل سازند تا قوه عقل انسان ضعیف شود و میزان غضب و شهوتش زیاد شده و ایمان و هویتش را از دست دهد، که در این صورت جامعه استقلال و آزادی مشروعش را از دست داده و نمی‌تواند به پیشرفت دست یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نمونه‌های ابزار ابتذال فرهنگی واقعی و عینی هستند و با گمانه‌زنی درباره آن‌ها صحبت نمی‌شود، ابزار داشت: بررسی پرونده‌های قضایی مربوط به امور خانواده نشان می‌دهد که طلاق‌ها علل مختلفی دارند که یکی از آن‌ها مسائل اقتصادی و مهم‌ترین آن عامل و مسائل فرهنگی است.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با اشاره به اینکه رمان و فیلم می‌توانند هم‌چون بدترین نوع مواد مخدر تاثیرگذار باشند، افزود: زمانی که روابط دو نامحرم عادی می‌شود، روابط خانوادگی و عاطفی از بین می‌رود که این امر موجب فساد در خانواده و جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه ده‌ها شبکه تلویزیونی با زبان‌های مختلف راه‌اندازی شده و اهداف آن‌ها نابودی خانواده است و این مسئله بدتر از انفجار بمب اتم می‌باشد، چراکه تهاجم و جنگ فرهنگی درون و هویت را از بین می‌برد و ضدانقلاب‌ها با همکاری صهیونیست‌ها می‌خواهند خانواده‌ها را از بین ببرند تا رکن جامعه آسیب ببیند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سینمای دینی هالیودی در صدد نشان‌دادن جنگ خدا با انسان است، مطرح کرد: در این فیلم‌ها به اومانیسم و انسان محوری پرداخته می‌شود، که در ترویج دین نیست و در محدودیت‌سازی و تقابل با خدا است.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با اشاره به اینکه فیلم‌ها و کارتون‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شود، پشتوانه فلسفی دارد، تصریح کرد: فضای مجازی، دوستی‌های اینترنتی،‌ شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌خانه‌ها و بازی‌های مجازی وحتی سرویس‌های دولت الکترونیک که می‌توانند مفید باشند، امکان آسیب زدن به افراد را دارند و نباید از آن‌ها غافل شد.

وی تاکید کرد: تهاجم فرهنگی تنها حادثه‌ای برای کشور‌های اسلامی و ایران نیست، بلکه خود غرب بیش از کشور ما در این زمینه آسیب دیده است.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره راه‌کارهای مبارزه با ابتذال فرهنگی و اخلاقی گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید نقشه مهندسی فرهنگی و راهبردهای تهاجمی و دفاعی تدوین شود، که از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم این سند را سریع‌تر مصوب و عملیاتی کند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه نقش صدا و سیما و آموزش و پرورش در بصیرت‌افزایی مسائل فرهنگی بسیار مهم است، گفت: تدوین سند اینترنت سالم و هم‌چنین هماهنگی نهادهایی که متولی این مسائل فرهنگی هستند، از آسیب جدی به جامعه جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) تصریح کرد: بی‌شک بالاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت دارد، فرهنگ است که هویت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و جامعه‌ بی‌فرهنگ هر چند در بعدهای سیاسی و نظامی قدرت‌مند باشند پوچ و تهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۶۸ در زمینه فرهنگ خاطرنشان کرد: جبهه عظیم فرهنگی که با سیاست، صنعت، پول و انواع و اقسام پشتوانه‌ها همراه است، مثل سیل راه افتاده تا با ما بجنگد و این جنگ، جنگ نظامی نیست. و مسئولان باید مسائل فرهنگی را جدی بگیرند، چرا که تهاجم فرهنگی جدی‌تر است.

به گزارش بولتن نیوز، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه افزود: هنگامی که زنی با آرایش به خیابان می رود و با مردان نامحرم صحبت می کند یا مردی با زنان نامحرم صحبت می کند دیگر نمی تواند با همسرش رابطه دوستانه داشته باشد.

وی گفت: برخی رمان ها به گونه ای است که خواندن آنها حس دلهره، یاس و اضطراب را به جوانان می دهد و حتی آنان را به خودکشی می کشاند؛ رمان مانند مواد مخدر می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فیلم های هالیوودی نیز به شدت در صدد ترویج شهوت و غضب هستند، افزود: امروزه ده ها شبکه ماهواره ای فارسی زبان راه افتاده که تمام هم و غم آنها، نابودی خانواده ها است و عمدتا صهیونیست ها و دشمنان استعمارگر، این شبکه ها را حمایت می کنند.

حجت الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: کارکرد این شبکه ها بدتر از بمب اتمی است؛ بمب اتم فقط یک منطقه را از بین می برد و ویرانی سخت افزاری دارد اما تهاجم فرهنگی، درون و هویت را از بین می برد؛ ضد انقلابیون با همکاری صهیونیست ها می خواهند خانواده را از بین ببرند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: زمانی، مساله اومانیسم (انسان محوری) در دوران رنسانس مطرح شد اما خدا را قبول داشتند ولی در فیلم های دینی هالیوودی، انسان را در برابر خدا قرار می دهند.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: فیلم و حتی کارتون های ساخته شده هالیوودی، پشتوانه فلسفی دارند و نباید تصور شود که این فیلم ها فقط برای پرکردن اوقات فراغت هستند بلکه می خواهند بر ذهن و تخیل انسان تاثیر بگذارند تا عقلانیت از بین برود

وی گفت: بازی های رایانه ای، دوستی های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، ایمیل، کتابخانه دیجیتال، آموزش مجازی و سرویس های دولت الکترونیک در حوزه مجازی قرار دارند که بخشی از آنها مفید است اما نباید از آسیب های مهم آنها غافل شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز ۷۵ برابر مجوزهایی که وزارت ارشاد و صدا و سیما برای قطعات موسیقی صادر می کنند، قطعه در فضای مجازی تولید می شود؛ دیگر موسیقی زیرزمینی نداریم ، رو زمینی است.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای به نوجوانان چگونگی سرقت خودرو را آموزش می دهد، افزود: اکنون بعضی کشورهای اروپایی، برخی بازی های رایانه ای را ممنوع و جرم اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: فیلم یک بار دیده می شود اما نوجوانان تا سال ها بازی های رایانه ای را ادامه می دهند؛ این بازی ها خیانت آموزش می دهد.

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: نباید تصور کرد که این تهاجم فرهنگی فقط به کشورهای اسلامی و ایران آسیب می زند بلکه این تهاجم به غرب بیش از ما آسیب زده است.

دشمنان همچنین از طریق ساخت فیلم، شهوت و غضب انسان ها را تقویت کرده و عقل انسان را می زدایند و چنین انسانی ایمانش را از دست می دهد و بی هویت می شود و دشمن هر بلایی که خواست سر جامعه بی هویت می آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: جامعه بی هویت، استقلال خود را از دست داده و برده استکبار می شود و به پیشرفت و تمدن نمی رسد. امروزه رمان هایی در کشورهای اسلامی، تدوین و ترجمه می شود که هویت نسل جوان را هدف گرفته است.

**راهکارهای مقابله با فرهنگ ابتذال

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: راهکارهای فراوانی برای مقابله با ابتذال فرهنگی وجود دارد.

حجت الاسلام خسروپناه از شورای انقلاب فرهنگی خواست تا طرح تدوین مهندسی فرهنگی شامل راهبردهای تهاجمی و دفاعی را سریع تر مصوب و عملیاتی کند.

وی گفت: خانواده ها نیز باید مساله تربیت کودکان را جدی گرفته و آنان را برای گرایش به نهادها و مراسم مذهبی مانند مسجد، نمازجمعه، اعتکاف، مجالس اهل بیت(ع) و اردوهای راهیان نور تشویق کنند.

وی افزود: حجاب نیز ضرورت فرهنگی دیگر است که باید به آن توجه شود؛ دختران بدحجاب به خودشان و جامعه آسیب می زنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: صدا و سیما و آموزش و پرورش در بصیرت افزایی مردم در حوزه مسائل فرهنگی ، نقش موثری دارند.

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: تدوین سند اینترنت و شبکه های اجتماعی سالم ضروری است تا خانواده ها بتوانند از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای متولی مسائل فرهنگی (دست اندرکاران امور اعطای مجوز، رصد و قضاوت امور فرهنگی) باید با هم هماهنگ باشند درغیراینصورت آسیب های جدی به جامعه وارد می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتظار می رود مسوولان فرهنگی قضیه تهاجم فرهنگی را جدی تر بگیرند چون تهاجم ، جدی تر شده است.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه در مقابل فرهنگ اسلام ناب، برخی جریان های انحرافی مانند فرهنگ ناسیونالیستی، فرهنگ قومیت گرایی، غربزدگی، فرهنگ معنویت گرایی غیردینی، فرهنگ سلفی گری و ابتذال فرهنگ و اخلاق وجود دارد، افزود: مومنان جامعه باید این جریان ها را بشناسند.

وی یادآور شد: فرهنگ ابتذال به دنبال تحقق بی بند و باری فرهنگی و رفتاری در جامعه است؛ این فرهنگ می خواهد فساد اخلاقی را از طریق روابط جنسی و رفتارهای غیرشرعی در جامعه تحقق بخشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: فرهنگ ابتذال می خواهد از طریق لذت های ناسالم، جامعه اسلامی ما را آلوده کند البته غریزه جنسی بخشی از آرامش بشر را در نظام خانواده تامین می کند اما این رابطه به صورت نامشروع، انسان را به فساد می کشاند و خانواده را نابود می کند و اگر خانواده نابود شود، جامعه به زوال کشیده می شود.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به رواج ابتذال و روابط نامشروع در تاریخ اندلس گفت: ابتذال فرهنگی این کشور را از بین برد بنابراین مساله ابتذال فرهنگی ، مساله بسیار مهم و حساسی است.

منبع: سایت استاد خسرو پناه

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

برای وحدت مردم غیور دزفول و اندیمشک

  آنچه که مردم دزفول و اندیمشک را از هم جدا می کند مسلما مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.