خانه / گاهی متفاوت / آیت‌الله مصباح: بعضی بجای اعتماد به خدا به “رابطه با آمریکا” چشم دوخته اند

آیت‌الله مصباح: بعضی بجای اعتماد به خدا به “رابطه با آمریکا” چشم دوخته اند

IMAGE634038106005312500

گروه سیاسی – رجانیوز: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بیست و نهمین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، استقرار دین الهی روی زمین را، وعده خداوند متعال دانست و خاطر نشان کرد: هرچند زمان تحقق این وعده مشخص نشده است، اما عواملی که می‌تواند سبب تعجیل و نزدیک شدن تحقق این وعده شود، مشخص شده است و در مقابل اگر ضد آن عوامل، انجام شود، تحقق وعده الهی نیز به تأخیر خواهد افتاد.

 به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، با بیان این‌که اهداف میانی و ارزش‌های متوسط، وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نهایی است، اظهار داشت: ایمان و علم دو ارزشی است که به تصریح قرآن، فرد با کسب آن به درجاتی می‌رسد؛ و این دو در واقع از جمله ارزش‌ها و اهداف میانی هستند که برای رسیدن به ارزش نهائی و هدف اصلی، باید ابتدا برای تحقق این اهداف تلاش شود.

وی با اشاره به نقطه افتراق علم و ایمان اظهار داشت: علم در این‌جا به معنای علم به خداوند و لوازم آن است و گاه آدمی حق را می‌شناسد و بدان علم دارد، اما به آن ایمان نمی آورد؛ لذا برای نزدیک شدن تحقق وعده الهی باید در تقویت علم و ایمان کوشید.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: درجه‌ای از علم، مقدمه ایمان آوردن است؛ لذا وقتی علم حاصل شد، انسان ایمان می‌آورد. در مرحله بعد نیز فردی که ایمان آورده به دنبال علم نسبت به لوازم ایمان خود می‌رود و همین امر سبب می‌شود تا ایمان وی نیز با توجه به رشد علمش، افزایش یابد. به همین منوال علم و ایمان دارای درجاتی هستند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم ارزیابی و آسیب‌شناسی فردی و اجتماعی، از لحاظ علم و ایمان، خاطر نشان کرد: باید با بررسی نهضت اسلامی و نوسانات جامعه اسلامی در طول این مدت، راهکارهای تقویت ایمان و علم در جامعه را یافت. چرا که در مواقعی توجه مردم به دین بیشتر شده و جانفشانی آن‌ها در راه دین، نمود بیشتری یافته و گاه نیز سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به روحیه دینی برخی افراد که انسان را به تعجب وا می‌دارد، اظهار داشت: وقتی مادری، سه فرزند خودش را در راه خدا داده است و اعلام آمادگی می‌کند که فرزندان دیگرش را نیز بفرستد و در عین حال می‌گوید دوست دارد که خودش ابتدا شهید شود، انسان را به تعجب وا می‌دارد. لذا باید عوامل رسیدن به چنین روحیه دینی‌ای بررسی و تقویت شود.

 علامه مصباح یزدی با اشاره به جریان حنظله غسیل الملائکه اظهار داشت: زمانی از شنیدن این جریان و عظمت روحی این شهید، تعجب می‌کردیم، اما در طول ۸ سال دفاع مقدس با چشمان خود دیدیم کسانی را که چنین روح عظیمی در آن‌ها موج می‌زد.

 وی با اشاره به این‌که متأسفانه تنزل علم و آثار تضعیف ایمان در برخی افراد دیده می‌شود، اظهار داشت: گاه افرادی که سابقه خوبی هم دارند، سخنانی را بیان می‌کنند که شبیه سخنان کفار است؛ گویا واقعا باور ندارند که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»؛ حتی گاهی نه تنها باور ندارند، بلکه با حالتی تمسخرآمیز به آن می‌نگرند، چون چنین سخنانی را عوامانه تلقی می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر می‌بینیم زمینه به گونه ای رقم می‌خورد که ضعف علم و دین را در عده ای به دنبال دارد، باید سعی کنیم در مقابل آن بایستیم، شبهات را پاسخ دهیم و بر علم و ایمان جوانانمان بیفزاییم؛ البته شرطش این است که اول علم خودمان به جهل، و ایمانمان به نفاق تبدیل نشود.

 وی با بیان این‌که قرآن، آدمی را به عبرت گرفتن از سرگذشت پیشینیان فرا می‌خواند، خاطر نشان کرد: باید ضعف‌ها را شناخت و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کرد. به عنوان نمونه رهبری بارها و بارها در موارد مختلف به ویژه مسئله فرهنگی هشدار داده اند، اما آن گونه که باید از سوی مسئولین جدی گرفته نشده است.

 عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که اگر همه جامعه به ضعف دین مبتلا شوند، قطعا جامعه به انحطاط کشیده می‌شود، خاطر نشان کرد: گاه انسان ضعف ایمان را از کسانی می‌بیند که با قرآن و محافل علمی رابطه داشته و دارند و لذا تعجب می‌کند.

 وی با بیان این‌که باید ببینیم واقعا تا چه اندازه به خدا اطمینان داریم، خاطر نشان کرد: برخی افراد، وقتی تکنولوژی و مظاهر پیشرفت در آمریکا را می‌بینند، اعتماد خود را به خدا از دست داده و خود را نیازمند رابطه با آمریکا می‌بینند.

 علامه مصباح یزدی با بیان این‌که مسلمانان صدر اسلام که نسبت به مشرکان ضعیف بودند و در شعب ابیطالب محصور بودند، در نهایت پیروز شدند، ادامه داد: آیا ضعف امروز ما نسبت به آمریکا، بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام در شعب ابیطالب نسبت به کفار است؟

 وی با قرئت آیه ای از قرآن کریم در مورد پیروزی مسلمانان در جنگ بدر با نصرت الهی، به سخنان سید حسن نصرالله اشاره و خاطر نشان کرد: رزمندگان حزب الله لبنان نیز در نبرد با صهیونیست ها، این امدادهای الهی را به چشم دیده اند؛ به گونه‌ای که صهیونیست‌ها با این همه امکاناتشان، به گونه ای مرعوب شده بودند که فرار می‌کردند.

 عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در بسیاری از موارد منشأ انحراف، عده معدودی هستند که از روی علم ولی بر اثر بی‌ایمانی فتنه‌ها را ایجاد می‌کنند، انحراف عظیم مسلمانان بعد از رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را یادآور شد و گفت: منشأ این انحراف عظیم ضعف ایمان و نفاق همان عده معدود بود، در حالی‌که و فریب خوردن و پیروی سایرین از این عده ناشی از جهل آنها بود. لذا تقویت ایمان و علم، راه مقابله با انحرافات فردی و اجتاعی است.

 علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که باید به دنبال تقویت علم و دین خود باشیم اظهار داشت: هرکسی قیمتی دارد. برخی افراد با یک وعده ناهار، رأیشان را می‌فروشند، برخی با چند میلیون تومان و عده ای نیز با چند میلیارد. لذا باید سعی کنیم با تقویت علم و ایمان خود و دیگران، قیمت خودمان را بالا ببریم.

منبع: سایت رجانیوز

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

برای وحدت مردم غیور دزفول و اندیمشک

  آنچه که مردم دزفول و اندیمشک را از هم جدا می کند مسلما مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.