خانه / آسمانی ها / در باره ی مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول

در باره ی مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول

 

اولین مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول- تابستان سال ۱۳۷۸ واقع در شمال غربی و بقعه سید سلطانعلی رودبند دزفول

سال ۱۳۸۷ در خواب دیدم علی (ع) به دزفول آمده و در خیمه­ ای در کنار آقا سید سلطانعلی رودبند دزفول با فرماندهان سپاه جلسه گرفت. من هم در جلسه بودم علی (ع) رو کرد به فرماندهان و گفت: آقای رسولیان کجاست؟ او را نمی­ بینم به امام عرض کردند اینجا است فرمود: محمد کاظم را میگویم برادرش غلامرضا در جلسه بود! بروید او را بیاورید فوری من رفتم با پای پیاده درب منزل پدرش و در را زدم، مادرش درب را باز کرد. گفتم: محمدکاظم را کار دارم فوری آمد به او گفتم: علی (ع) شما را کار دارند با پای پیاده آمد و به درب خیمه رسید نمی­توانست داخل شود. ولی بلاخره وارد شد ولی من دیگر با او نرفتم منتظر ماندم دیدار کرد و جلسه تمام شد. رسولیان درب خیمه که محل فعلی شهدای گمنام بود نشست کنار رود آبی که از آنجا رد می­شد و بسیار گریه کرد و می­ گفت: من چه کاری کرده­ ام که توفیق دیدار با امام علی (ع) را پیدا کردم؟ هنوز از ساختمان موزه و حسینیه ثارالله خبری نبود، قبرستان متروکه و قدیمی و بیابان بود. آن زمان رسولیان فرمانده سپاه دزفول بود. طولی نکشید از تهران ستاد کل نیروهای مسلح مرکز فرهنگی دفاع مقدس مجوز تأسیس ساختمان را به دزفول دادند. رسولیان زمین فعلی موزه و حسینیه ثارالله را از شهرداری و اوقاف دزفول گرفت و در تابستان ۱۳۷۹ کلنگ آن را در زمینی به مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع زده شد که تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر کار جمع­ آوری اسناد دفاع مقدس آغاز شده است. سردار غلامعلی رشید، سردار عبدالمحمد رئوفی­ نژاد و سردار علی شمخانی وزیر دفاع وقت در ساخت آن تا به امروز تلاش شبانه­ روزی داشته­ اند.

ساختمان حسینیه ثارالله جهت مراسم محرم و صفر و دیگر مراسم مذهبی و اسلامی خصوصاً دهه­ ی محرم شبها بین ۵۰۰۰ نفر تا ۱۰۰۰۰ نفر عزادار را به خود می ­پذیرد و برادران سردار حبیب سعیدفر و حاج محمدرضا اکرام ­فر در ساخت و نماکار و زیباسازی به سبک معماری اسلامی در آن نقش داشته­ اند.

از اهداف احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن  است.

تلاش برادران این مرکز این است تا جوانان و نسل سوم انقلاب را با هویت ملی و بومی و افتخارات ملی و شهدای دفاع مقدس آشنا و در بالا بردن بصیرت و معنویت جامعه تلاش دائمی داشته باشند. دشمن دنبال این است تا انقلاب و نظام و جوانان ما را از داخل تهی کند و فقط پوسته­ ای از آن بگذارد. فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ غنی است و می­شود با فرهنگ بجا مانده از دفاع مقدس وارد میدان جنگ نرم شد.

محورهای محتوایی در غرفه­ آرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول در محورهای ذیل می­باشد

الف: دزفول در قبل از انقلاب: شامل نقش روحانیت، مساجد، مبارزات جوانان مساجد و گروه­های اسلامی.

ب: دزفول در انقلاب: آگاه­سازی مردم، شکل­گیری مبارزات، روزشمار انقلاب، شکل­گیری کمیته­ های مردمی

ج: دزفول قبل از جنگ سال­های ۵۷ -۵۹ – تشکیل کمیته انقلاب- تشکیل سپاه – شکل­گیری ذخیره سپاه و بسیج، تشکیل واحد عملیات در پادگان کرخه، اجرای عملیات­های اطلاعاتی علیه عناصر خلق عرب و جواسیس عراقی، استقرار در پاسگاه­های مرزی، جمع ­آوری سلاح­های غیرمجاز، مبارزه با عوامل بمب­گذار، نقش تیپ ۲ زرهی و پایگاه وحدتی.

د: دزفول در جنگ: بمباران پایگاه وحدتی، حمله سراسری زمینی به مرزهای جمهوری اسلامی، تهاجمات توپخانه­ ای، بمباران هوایی، موشکی به دزفول، اعزام نیرو به جبهه­ ها، تشکیل محورهای عملیاتی در جنوب، آماده­ سازی منطقه برای عملیات سراسری، تشکیل گردان بلال و شرکت در حصر آبادان، تشکیل ستادهای پشتیبانی مردمی، تشکیل بسیج عشایر، نقش پایگاه وحدتی و تیپ ۲ زرهی در پشتیبانی از سپاه، شکل­گیری تیپ ۷ ولی­عصر (عج)، شکل­گیری لشکر ۷ ولی­عصر (عج) شرکت در عملیات بزرگ و کوچک، نقش اقشار در جنگ زنان، بازاریان ، جهاد، کمیته، جامعه پزشکان، روحانیت مبارز دزفول، بازسازی نقاط آسیب­ دیده، استقرار اداوات جنگی در محوطه بیرونی موزه، امکانات شخصی شهدا، ماکت­های عملیاتی و جمع­ آوری صدها عکس – وصیت­نامه و آثار متعلق به شهدای ۸ سال دفاع مقدس.

از آنجائیکه دزفول شهر دارالمؤمنین و شهر فقاهت و ولایت و شهر شیخ اعظم حضرت آیت­ الله انصاری (ره) و شهر مقاومت و شهر نمونه­ ی ایران لقب گرفت شایسته است دزفول به عنوان پایتخت فرهنگی و قطب فرهنگی ایران به جهانیان معرفی شود و در هر گوشه گوشه این شهر مقدس که واقعه ­ای به وجود آمده تندیس آن بازسازی شود. مدارس و مساجد و راهیان نور سالانه از این مکان­ها بازدید و این فرهنگ مقاومت و پایداری شهری شهیدپرور و حسینی جاودانه شد.

آقایان حاج کاظم رسولیان و حاج بهزاد جولائی و محمدرضا صفار، سردار حبیب سعیدفر در راه ­اندازی این مکان مقدس و در جمع­ آوری اسناد و مدارک و افتخارات این شهر مقدس شبانه و روز فعالیت و نقش آفرین بودند که از یکایک این برادران و افراد همراه ایشان تقدیر و تشکر و قدردانی می گردد.

راوی: غلامحسین سخاوت

برگرفته از کتاب اولین ها اثر غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاطرات قرارگاه قدس

*✍️خاطرات قرارگاه قدس* ?????? *✍️۱-پس از شروع۸ دفاع مقدس سپاه پاسداران نیز برای حمله به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.