خانه / گاهی متفاوت / سخنی با متولیان مراسم های روز هفتم محرم و اربعین حسینی

سخنی با متولیان مراسم های روز هفتم محرم و اربعین حسینی

بسمه تعالی

ashora.dezfol.majdedez3عکس از سایت مجددز

       محرم امسال الحمدالله شاهد تحولی چشمگیر در مراسمات عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) در دزفول بودیم. از یک طرف با برنامه ریزی خوب، در روز هفتم محرم و با توجه به مهلت کم اجرای آن، اما شاهد حضور پر رنگ مردم، آن هم در هوایی نا مساعد بودیم و از طرف دیگر در اربعین حسینی هم همین برنامه تکرار شد. اهمیت این دو مراسم از آن جهت است که دزفول می رود تا پایه گذاری سنتی جدید و مبارک برای سال های آینده باشد. و این خود باعث افتخار همگان است. و موضوعی دیگر حضور بی سابقه و پر تلاش سیمای خوزستان و پخش برنامه های دزفول در بسیاری از شبکه های ملی بود که هم تعجب و تحسین مردم را به دنبال داشت. ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه ی تمامی برنامه ریزان و فعالان فرهنگی این خطه که بانی این مراسمات بودند توجه همه را به این موضوع جلب نماییم که باید قدر این موقعیت مهم را بیشتر بدانیم و کمال استفاده مطلوب را برای رضای حق تعالی کسب نماییم. ان شاءالله

       کم نیست این که حدود یک تا دو ساعت، مداوم از سیمای خوزستان و از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی، این مراسم ها پخش گردد. می توان اذعان کرد که تا به حال در اختیار داشتن چنین موقعیت گرانبهایی در اختیار دزفولی ها سابقه نداشته است. برای همین باید قدر این موقعیت را دانست و برای آن برنامه ریزی گسترده تری کرد. باید همتی چند برابر و از ماه ها قبل از شروع ماه محرم، برنامه ریزی ها شروع شده و همه ی عوامل تاثیر گذار در این مراسم را مهیا نمود و به حول قوه ی الهی مطمئن باشیم که این مراسم از پرشکوه ترین مراسم ها خواهد بود چرا که جایی که حرف از محرم و امام حسین(ع) باشد مردم فهیم دزفول با تمام وجود پای کار می آیند و این موضوع از دیر باز در این شهر ثابت شده است. اما برای بهتر اجرا شدن این مراسم ها نکاتی به ذهن حقیر می رسد که امیدوارم مورد توجه دلسوزان و خدمتگذاران فرهنگی شهرمان قرار بگیرد.

به نظر می رسد که برای اجرای این مراسم دو موضوع قابل اهمیت است:

الف: بحث برنامه ریزی مراسم ها

ب: بحث مکان مراسم ها

الف: بحث برنامه ریزی مراسم ها

الف.۱ – تشکیل ستاد هماهنگی برگزاری مراسم های روز هفتم محرم و اربعین حسینی متشکل از دست اندرکاران فرهنگی شهر، نمایندگان هیات های عزاداری و مداحان و مرثیه سرایان و شاعران و سیمای خوزستان و …

الف .۲ – از مدت ها قبل از شروع ماه محرم باید با هیات های عزاداری خصوصا هیأت هایی که دارای جوانان پرشور می باشند هماهنگی کرده که ضمن استقرار در جلوی جایگاه، شور حسینی را بیشتر به مراسم ها نمایان کنند.

الف.۳ – زمان بندی مناسب در مراسم، بخصوص اینکه پخش مستقیم می باشد بسیار اهمیت دارد و اینکه بیشتر مراسم ها را به نوحه خوانی و سینه زنی بپردازیم هم باعث خستگی مردم و هم کم رونق شدن شور حسینی و هم عادی شدن و باعث خستگی مردم و مخاطبان میلیونی سیما می گردد. به نظر می رسد که بعد از ایراد سخنرانی، زمان و نوع مرثیه خوانی عزیزان مداح باید مدیریت شود. به طور مثال زمانی برای روضه خوانی و زمانی برای نوحه های سنگین و زمانی هم برای نوحه های پر شور، مد نظر گیرد و مداحان، هر کدام وظیفه و برنامه ی خود را از قبل باید بدانند و از تکرار خوانی و حضور تکراری مداحان به شدت پرهیز شده و فرصتی برای سایر مداحان(که در دزفول کم نیستند) نیز داده شود.

الف.۴ – به نظر می رسد به خاطر انسجام بیشتر و بهتر برنامه ریزان و اجرا کنندگان مراسم ها، باید دو دسته زیر نظر شورای ستاد هماهنگی ایجاد شود گروهی متولی اجرای روز هفتم محرم و گروه دیگر متولی اجرای اربعین حسینی. به این ترتیب هر گروه با شرح وظایف خاص خود و تنوع در مدیریت، می توانند مراسم های پرشور تری را نیز بر پا نمایند.

الف.۵ – همان طور که حضرت امام خامنه ای مدظله العالی هم تاکید کردند از دولتی کردن مراسم ها باید جداً پرهیز نمود. پر واضح است هر چقدر کار، مردمی تر باشد میزان موفقیت و شور حسینی نیز بیشتر خواهد بود و هر چقدر به طرف دولتی رفتن کارها گام برداریم به همان اندازه ناموفق خواهیم بود. لذا ادارات و ارگان های دولتی باید نقش پشتیبانی کننده داشته باشند.

الف.۶ – مداحان باید به کیفیت سیستم صوتی مراسم ها اطمینان حاصل نمایند در صورتی که سیستم صوتی رضایت مداح را جلب نکند با بالا بردن صدای خود سعی در جبران این مشکل می کند و با بالا رفتن صدا، کیفیت اجرای مداح هم به مراتب پایین می آید و همین موضوع باعث کم شدن شور عزاداری می گردد.

الف.۷ – در مواقعی، هم خوانی بعضی از مداحان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

الف۸ – شاعران و مرثیه سرایان عزیز باید بدانند که مخاطب آنها ملی و شاید بین المللی باشند. بنابراین باید این واقعیت را در نظر داشته باشند که ضمن عمق بخشی و پیام دهی به اشعار حسینی، در صورت داشتن اشعار دزفولی (که بسیار تاکید می شود) برگردان فارسی آن هم مد نظر قرار بگیرد.

ب: بحث مکان مراسم ها

به دلایل ذیل پیشنهاد می شود مکان برگزاری مراسم ها به خصوص، هفتم محرم در محوطه و خیابان های مجاور آستانه ی متبرکه آقارودبند باشد:

ب.۱ – تجربه ی گرانقدر ورود ظریح مطهر حضرت سیدالشهداء(ع) و کاروان همراه، نشان داد که مردم فهیم دزفول یکی از حماسی ترین حضور با جمعیت ده ها هزار نفری را در این مکان به نمایش گذاردند. بنابر این این مکان می تواند محلی برای مراسمات عزاداری عظیم و مهم ما گردد. کما اینکه آستانه ی آقارودبند از سال های طولانی گذشته، به عنوان نماد عاشورا و عزاداری مردم دزفول بسیار جا افتاده و مطرح بوده است.

ب.۲ – وجود آستانه ی جلیل القدر آقا رودبند، مزار مطهر شهدای گمنام ، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ، حسینیه ثارالله ، مسجد رودبند ، میدان پرچم عزای امام حسین(ع) ، میادین و خیابان های عریض ، محیط باز و وجود خیابان های متعدد برای پارک خودروها و محیطی سازگار با تصویر برداری برای عزاداری های عظیم ما بسیار سازگار است.

ب.۳ – آستانه ی متبرکه ی آقا رودبند معنویت بخش به تمام مراسم ها می باشد و وجود بنیاد حفظ آثار محلی مطمئن برای ارائه ی نمایشگاه های عاشورایی و کتب مذهبی است. وجود حسینیه ثارالله و خیابان مجاور محلی برای برپایی نماز جماعت با جمعیت بالا ، قبل و بعد از مراسم ها. وجود میادین و خیابان های عریض اطراف، محلی بسیار مناسب برای شهرداری و ادارات فرهنگی دزفول جهت اجرای تندیس ها و طرح های متعدد و دائمی عاشورایی است. که می تواند محلی سنتی و مذهبی در اذهان مردم و به خصوص مسافران از نقاط کشور در سایر اوقات سال باشد.

ب.۴- روشنایی محیط در مراسم هایی که به تاریکی ختم می شود، می تواند با کمک شرکت برق به صورت دائمی اجرا گردد.

ب.۵- حتی می توان یک جایگاه مناسب برای استقرار تریبون به صورت دائمی در جایی مناسب که مزاحم تردد هم نباشد تعیین گردد.

ب.۶- تعیین جایی مناسب برای قربانی و نذورات مردمی زیر نظر مراجع ذی صلاح.

امیدواریم با مطرح کردن این پیشنهادها هرچند بی مقدار، کمکی به امور و فرهنگ غنی اسلامی در شهر دارالمومنین دزفول کرده باشیم. ان شاءالله.

ناصر آیرمی

عزاداری-بزرگ-دزفول-روز-7-محرم-هنردز-دزفول

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

برای وحدت مردم غیور دزفول و اندیمشک

  آنچه که مردم دزفول و اندیمشک را از هم جدا می کند مسلما مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.