خانه / آسمانی ها / اولین آزادگان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول

اولین آزادگان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول

urlعکس تزیینی است

اولین آزادگان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول

۱- حمید پور سوزنی(مهرانیان) ۵۹/۷/۷ محل اسارت کرخه

۲- اسماعیل بامیان ۵۹/۷/۶ محل اسارت کرخه

ارتش رژیم بعث عراق تجاوز رسمی خود را در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز کرد. مردم حتی تصور جنگ را هم نکرده اند­. اما دشمن بعثی از مرزها عبور کرده و بدون هیچ زحمتی و با سرعت به تجاوز خود در عمق خاک میهن اسلامی ادامه داده و هواپیماهای جنگنده­ ی عراقی برای اولین بار دزفول را مورد حمله هوایی قرار می دهند. در منطقه ی غرب دزفول نیروی زرهی ارتش بعث عراق در نزدیکی­ های رودخانه کرخه رسیده است. شهر در یک حالت پر اضطراب و بحرانی به سر می ­برد. تعدادی از برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول زیر نظر سردار غلامعلی رشید جانشین و فرمانده اطلاعات و عملیات سپاه دزفول به گروه­ های ۱۵ نفری چریکی تقسیم گردیده و با کارهای ایذایی و جنگ­ های نامنظم به صورت پراکنده مانع پیشروی متجاوزین بعثی گردیده، هدف اصلی دشمن گرفتن خوزستان از سه محور: ابتدا دزفول سپس اهواز و خونین شهر و آبادان می­ باشد.

چون با مقاومت شدید در دزفول مواجه می ­شوند کار خود را از خرمشهر شروع کردند و ۶۰ هزار نیروی مسلح، چهار لشگر، با خودروهای مسلح و مدرنی که از شوروی گرفته بود از قسمت جنوب وارد خوزستان کردند. یکی از رویدادهایی که از نظر استراتژیکی حائز اهمیت است نفوذ و پیشروی عراق به سوی دزفول می باشد که محل یکی از ایستگاه ­های عمده ارسال نفت است و خط لوله نفت آبادان – تهران از آن عبور می­ کند. تصرف دزفول یعنی قطع ارسال نفت به تهران و این یعنی، تامین بنزین هواپیماهای نیروی هوایی ایران قطع خواهد شد.

پیشروی دشمن به حدی بود که فرمانده ی تیپ ۲ زرهی دزفول به فکر راه اندازی یک قبضه تفنگ ۱۰۶ در کنار امام­زاده رودبند می ­افتد، صدای توپ­خانه ی دشمن به شهر می ­رسد، شهر در حالت بحرانی و تصرف و اشغال قرار گرفته است، شهر سنگربندی می­ شود، گروهی از جوانان شهر با شجاعت وصف ناشدنی و با امکانات محدود و با یک اسلحه و چند فشنگ، خود را به اطراف پل کرخه رسانده و به کمک نیروهای ارتش و سپاه شتافتند. در این روز یعنی ۵۹/۷/۶ دو تن از پاسداران دلیر و شجاع دزفولی در جنگ تن به تن در منطقه ی کرخه به اسارت مزدوران بعثی در آمدند که با رشادت و صبوری ۱۰ سال اسارت را طی کردند. آنها برادران حمید پور­سوزنی(مهرانیان) و اسماعیل بامیان، اولین اسرای پاسدار دزفولی در دفاع مقدس لقب گرفتند.

توضیح: بقعه امامزاده رودبند واقع در شمال غربی شهرستان دزفول می باشد.

راوی: غلامحسین سخاوت

منبع: کتاب اولی ها اثر غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاطرات قرارگاه قدس

*✍️خاطرات قرارگاه قدس* ?????? *✍️۱-پس از شروع۸ دفاع مقدس سپاه پاسداران نیز برای حمله به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.