خانه / بر بال ملائک / اتوبوس آسمانی دزفول در انتظار حمایت/ گلایه دبیر هیات امنا از همکاری نکردن فرماندار و مسئولان و خیران و کمبود اعتبار

اتوبوس آسمانی دزفول در انتظار حمایت/ گلایه دبیر هیات امنا از همکاری نکردن فرماندار و مسئولان و خیران و کمبود اعتبار

اتوبوس آسمانی دزفول در انتظار حمایت/ گلایه دبیر هیات امنا از همکاری نکردن فرماندار و مسئولان و خیران و کمبود اعتبار 

میلاد گل داری، همشهری: مهر ۸۳ درخواستی برای سرلشکر «غلامعلی رشید» جانشین ستاد فرماندهی کل قوا مبنی بر ساخت یادمانی برای ۳۴ شهید سرافراز گردان بلال دزفول که بعد از عملیات والفجر ۸ و تسخیر شهر فاو عراق در روز پنجم اسفند ۶۴ در کنار پل بهمنشیر هدف حمله هواپیماهای متجاوز دشمن قرار […] میلاد گل داری، همشهری – روناش: مهر ۸۳ درخواستی برای سرلشکر «غلامعلی رشید» جانشین ستاد فرماندهی کل قوا مبنی بر ساخت یادمانی برای ۳۴ شهید سرافراز گردان بلال دزفول که بعد از عملیات والفجر ۸ و تسخیر شهر فاو عراق در روز پنجم اسفند ۶۴ در کنار پل بهمنشیر هدف حمله هواپیماهای متجاوز دشمن قرار گرفتند، ارسال شد که مورد موافقت قرار گرفت. پس از موافقت با این درخواست سال‌ها تلاش و پیگیری مستمر منجر به هدیه کردن زمینی به مساحت ۹۰۰ متر از سوی «حاج بلاسم قیم» یک خیر در منطقه ابوشانک شد.

برای بررسی آخرین وضعیت ساخت این یادمان سراغ دبیر و عضو هیات امنای یادمان شهدای اتوبوس آسمانی گردان بلال رفتیم که وی نیز دل آزرده از همکاری نکردن مسئولان به ویژه فرماندار و مسئولان محلی دزفول و خیران بود.

«عبدالرحیم پارسافرد» در این باره می گوید: در همه کشور‌ها، ملت‌ها و دولت‌ها تلاش می‌کنند به نوعی از جانبازی‌ها و ایثارگری‌های مردم خود در جنگ‌ها و کشته‌هایی که در این راه داده‌اند، سمبل‌ بسازند تا حرفی برای آیندگان داشته باشند. در کشور ما در برخی نقاط یادمان سازی انجام شده است، اما در خوزستان به عنوان محل وقوع جنگ که بیشترین رشادت رزمندگان، شهدا، جانبازان و خانواده‌های آن‌ها را به خود دیده است، نماد‌سازی بسیار کم اتفاق می افتد.

وی می‌افزاید: برخی شهرها یا استان‌های دیگر جایگاه‌هایی برای شهدا ایجاد کرده‌اند و اردوگاه‌های بزرگی ساخته اند تا مسافران راهیان نور به این مناطق بیایند و جنگ را در ذهن خود تداعی کنند. اردوگاه امام رضا (ع) در نزدیکی آبادان با وسعت چند هکتار ساخته شده است و حتی مقام معظم رهبری چند سال پیش در آن محل سخنرانی کردند، اما به جز اردوگاه امام رضا (ع) دیگر اردوگاه‌ها و یادمان‌ها در شأن شهدا نیست. پارسافرد اظهار می کند: در همدان یک موزه جنگی به مساحت ۷ هکتار در دل شهر وجود دارد و بهترین نماد‌ها و خاطرات جنگ را در آن طراحی و نصب کرده‌اند و بازدیدکننده احساس می‌کند جنگ در همدان و شهرهای آن بوده است نه در خوزستان و شهرهایی چون دزفول، اهواز، آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان.

1

مسئولان همکاری نمی کنند

عضو هیات امنای یادمان شهدای اتوبوس آسمانی گردان بلال در بخش دیگری از سخنان خود درباره جایگاه خوزستان و دزفول در این نمادسازی‌ها می‌گوید: دزفول شهدای بسیار زیادی تقدیم کرده و بار‌ها تخریب شده است و امروز اثری از این اتفاقات باقی نیست. شخصی که این تعاریف را می‌شنود و به شهر می‌آید، چه داریم که به او نشان بدهیم و از وضع شهر در زمان جنگ به او بگوییم؟

پارسافرد می افزاید: محل حادثه ای را که برای شهدای گردان بلال در روستای ابوشانک آبادان در کنار رود را بهمنشیر پیش آمد، می توان از نمادهای بسیار نادر جنگ دانست و آن معرفی کرد. پس از عملیات والفجر ۸ و بعد از این که نیرو‌ها کار خود را انجام دادند و در مسیر بازگشت بودند، پس از عبور از بهمنشیر سوار بر اتوبوس می‌شوند و در نخلستان‌های روستای ابوشانک مورد هجوم وحشیانه هواپیماهای رژیم بعث قرار می گیرند و به شکل فجیعی شهید می‌شوند.

در این حادثه ۳۴ نفر از بهترین نیروهای دزفول به شهادت می‌رسند که شناسایی آن‌ها نیز به سختی صورت می گیرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس می افزاید: با توجه به قداستی که این محل دارد، تصمیم گرفتیم برای آن نماد بسازیم. ابتدا موافقت جانشین ستاد فرماندهی کل قوا را گرفتیم که ایشان بسیار استقبال کردند، اما متاسفانه بنیاد شهید و مسئولان تراز اول خوزستان به ما کمک نکردند و بنابراین خودمان کار را شروع کردیم.

پارسافرد ادامه می‌دهد: محل اصابت و صاحب ملک را پیدا کردیم که ایشان همدل بودند و پس از سال‌ها زمین را به مساحت ۹۰۰ متر برای ایجاد یادمان به ما هدیه کردند. کار طراحی را نیز هیات امنایی زیر نظر فرمانده سپاه استان انجام داد و قرار است یک نماد و یک حسینیه در این محل ساخته شود.

کمبود اعتبار

دبیر و عضو هیات امنای یادمان شهدای اتوبوس آسمانی گردان بلال اظهار می‌کند: کارهای بتونی و سخت افزاری نماد انجام و ۲ ستون ۱۷ متری با عرض ۶ متر و قطر ۷۵ سانتی متر در آن نصب شده است. برای حسینیه نیز پی ریزی و فونداسیون دیوار‌ها انجام شده است و دیوار‌ها تا حدودی بالا رفته‌اند. وی می افزاید: برآورد اعتباری ما در زمان شروع به کار یعنی ۲ سال پیش ۸۰۰ میلیون تومان بود که سپاه ۱۰۰ میلیون تومان، استانداری ۱۰۰ میلیون تومان و برخی اشخاص و ارگان‌های دیگر نیز ۲۰۰ میلیون تومان به آن کمک کرده‌اند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تورم، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح به یک میلیارد تومان رسیده است.

پارسافرد می‌گوید: پنجم اسفند سال گذشته که سالگرد این شهدای والامقام بود، مراسمی با حضور مسئولان آبادان، دزفول و همچنین حجت الاسلام «میراحمدرضا حاجتی» امام جمعه موقت اهواز و سردار «حسن شاهوارپور» فرمانده سپاه خوزستان برگزار شد که در آن مراسم سازمان منطقه آزاد اروند وعده ۱۰۰ میلیون تومان و فرماندارهای دزفول و آبادان نیز هر یک وعده ۵۰ و ۲۰ میلیون تومان مساعدت دادند که البته هنوز محقق نشده است. وی ادامه می‌دهد: در دزفول مسئولان و فرماندار هیچ کمکی نکرده‌اند. فرماندار کار را به معاون عمرانی‌اش واگذار کرد، اما فعلا نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دبیر و عضو هیات امنای یادمان شهدای اتوبوس آسمانی گردان بلال در پایان می گوید: انتظار ما سر و سامان گرفتن این طرح است و بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان شهری و خیران همکاری و حمایت کنند تا این یادمان که یادگاری از خاطرات جنگ و رشادت‌های رزمندگان دزفولی خواهد بود، به سرانجام برسد.

حسابی به شماره ۰۱۰۹۶۲۷۸۷۴۰۰۷ در بانک ملی ایران به نام یادمان شهدای اتوبوس آسمانی گردان بلال موجود است تا خیرانی که قصد کمک به این یادمان را دارند، خود را در اجرای این کار بزرگ و ماندگار سهیم کنند.

به نقل از سایت روناش

منبع: روزنامه همشهری دوشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۴

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

نور امیدی فراز بام شب پیدا شده /// تازه جانی در تن دلمرده ی دنیا شده

بهاران در بهاران    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.