خانه / گاهی متفاوت / اسلامی شدن دانشگاه ها از نگاه یک فیلسوف و حکیم

اسلامی شدن دانشگاه ها از نگاه یک فیلسوف و حکیم

13920422141038298829674

تهران – ایرنا – رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران معتقد است اسلامی شدن دانشگاه ها بایستی در چهار بخش مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تحقق یابد.

عبدالحسین خسروپناه به عنوان عضو حقیقی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: برخی از دانشگاه های ما بسیاری از معیارها و شاخصه های اسلامی را دارند و حتی برخی از این دانشگاه ها حد نصاب یک دانشگاه اسلامی را دارا هستند.

این اندیشمند مذهبی همچنین گفت: موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها از همان ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و بعدها به نام شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت یافت و مصوبات آن نیز به عنوان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شود.

وی افزود: وقتی از اسلامی شدن دانشگاه ها صحبت می کنیم و قرار است سند دانشگاه اسلامی نوشته شود، پیش فرض ما این نیست که دانشگاه ها اسلامی نیستند ولی اسلامی شدن مراتبی دارد.

خسروپناه در ادامه گفت: سند دانشگاه اسلامی در چهار بخش فرهنگی، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی تنظیم شده و هم اکنون کارگروه هایی این اقدامات را اولویت بندی کرده تا در فرایند اجرا قرار گیرد.

وی درباره بخش مدیریتی اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: مدیری که مسوولیت یک دانشگاه را به عهده دارد و همچنین معاونانش بایستی خود را در اختیار دانشگاه گذاشته و مشکلات دانشگاه را برطرف کنند و معتقدم اسلامی شدن اعضای هیات علمی دانشگاه ها به این است که به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: طبق قانون هر عضو هیات علمی دانشگاه باید ۴۰ ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشد اما متاسفانه برخی اساتید دانشگاه ها و اعضای هیات علمی فقط به تدریس می پردازند و در چند دانشگاه اشتغال به تدریس دارند.

وی افزود: وظیفه هیات علمی آموزشی فقط تدریس نیست بلکه باید به دانشجویان مشاوره بدهد درحالی که می بینیم دانشجو برای تحقیق و پایان نامه خود باید به دنبال استاد راهنما و مشاور باشد.

خسروپناه همچنین گفت: زمانی که مسوولیت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را پذیرفتم، پیشنهاد دادم تا اعضای هیات علمی در این موسسه حداقل ۱۴۰ساعت در ماه حضور داشته باشند ولی برخی از مسوولان وزارت علوم گفتند مگر اینجا پادگان است ولی باید گفت هر پادگانی نظم می خواهد ولی هرجا که نظم داشته باشد، پادگان نیست.

وی درباره موضوع آموزش در اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: در یک دانشگاه اسلامی باید سرفصل ها به صورت مرتب تکامل پیدا کند و اگر سرفصل های یک دانشگاه در ۳۰ سال گذشته تغییر نکرده باشد، آن دانشگاه ضد اسلام است.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: وقتی اسلام می فرماید علم را حتی از کافر و منافق بگیرید و جدیدترین دستاوردها را بدست آورید، بنابر این از لوازم اسلامی شدن دانشگاه ها رشد علمی، نوآوری علمی، آزاداندیشی علمی و تولید علم است.

وی همچنین درباره موضوع پژوهش گفت: اسلامی شدن دانشگاه ها فقط به مظاهر آن نیست و هیات های علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید مرتب از نظر پژوهشی رشد کنند و پژوهش در زمنیه های مختلف توسعه پیدا کند.

این استاد دانشگاه و حوزه یکی از مظاهر اسلامی شدن دانشگاه ها را توجه به بخش فرهنگی و مظاهر اسلامی دانست و گفت: وضعیت نماز جماعت در دانشگاه ها بسیار مطلوب و عالی است که به عنوان نمونه اگر برای شرکت در نماز جماعت دانشگاه شریف، چند دقیقه دیرتر برسید، جایی برای نماز خواندن پیدا نمی کنید و همین وضعیت در دانشگاه شهید بهشتی و تهران نیز حاکم است و همه نمازگزاران را اساتید و دانشجویان تشکیل می دهند.

خسروپناه افزود: البته ممکن است برخی درباره نامناسب بودن حجاب دانشجویان انتقاد داشته باشند ولی باید توجه داشت بسیاری از همین دانشجویان در برنامه های فرهنگی و مذهبی مانند مراسم شب های قدر و اعتکاف حضوری فعال دارند و ما باید کاری کنیم که این مساله نیز اصلاح شود.

وی بر اسلامی تر شدن دانشگاه ها با رعایت مظاهر اسلامی تاکید کرد و گفت: در هر یک از واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی طراحی مسجد با معماری اسلامی در نظر گرفته شده است و همه واحدهای دانشگاه های آزاد در سراسر کشور مسجد دارند.

عضو سازمان بسیج اساتید کشور همچنین گفت: بیش از ۶۵ هزار استاد و عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور فعالیت دارند که ۲۰ هزار نفر از این اساتید از نیروهای بسیجی و عضو بسیج اساتید کشور هستند و عمده روسا و اساتید دانشگاه ها را افرادی متدین و معتقد تشکیل می دهند، هرچند ممکن است در فلان حزب سیاسی نباشند.

منبع: سایت حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

برای وحدت مردم غیور دزفول و اندیمشک

  آنچه که مردم دزفول و اندیمشک را از هم جدا می کند مسلما مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.