خانه / دل نوشته / چرا عراق می گفت: «الف دزفول»

چرا عراق می گفت: «الف دزفول»

60

چرا عراق می گفت: « الف دزفول»

۱- دزفول در۲۰۰ سال گذشته مرکز مرجعیت و رهبری جهان تشییع و حوزه های علمیه بود و خاتم الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت ا…(شیخ مرتضی انصاری “ره”) رهبری جهان تشیع را به عهده داشت . او را انگلستان و امریکا می شناختند.

شیخ انصاری تئورسین و بنیانگذار مبحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی در حوزه های علمیه است. پس از او شاگردش میرزای بزرگ شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو پوزه انگلیس و ناصرالدین شاه قاجار را به خاک ذلت مالید و قدرت تشییع و مرجعیت را به جهان شناساند.

بعد از او شاگردش شیخ فضل ا…نوری بنیانگذار انقلاب مشروطه خواهی طومار انگلیسی ها و غرب زدگان و مشروطه خواهان را در هم پیچید و خواهان مشروطه ی مشروعه و نظارت شورای نگهبان بر قوانین مجلس ملی شد که تاب و تحمل او را نداشتند و در نتیجه او را به دار آویختند.

شاگردش آیت ا… عبدالکریم حائری یزدی بنیانگذار حوزه ی علمیه قم زمینه انقلابی بزرگ و فرهنگی را فراهم آورد و در آخر شاگرد او حضرت آیت ا… امام خمینی (ره) در۲۲ بهمن۵۷ با همت و یاری خداوند تبارک و تعالی و الطاف خفیه ی حضرت ولی عصر (عج) طومار سلطنت۲۵۰۰ ساله را درهم پیچید و بنیاد حکومت اسلامی در جهان را پی ریزی کرد. پس حق دارند از دست شیخ انصاری و مردم شهرش عصبانی باشند.  نور ولایت فقیه اولین بار در ذهن شیخ انصاری در دزفول تابانده شد.

آن کسی که شاه و آمریکا را از این کشور بیرون کرد و سیلی به صورت آمریکا زد ولایت فقیه بود.

۲-  دزفول اولین شهری است که از سال های ۴۰ تا ۴۲ جنبش های آزادی خواهی زیر نظر علما در آن زبانه کشیده است و همیشه گوش به فرمان علما و مراجع تقلید خصوصا امام خمینی پیشتاز مبارزات در ایران و خوزستان بوده اند. بغض و کینه ی رژیم شاه از این مردم بر هیچ کس پوشیده نیست تخریب حزب رستاخیز، تخریب شراب فروشی، نداشتن مرکز فحشا، وجود مراکز تقلید و علما در دزفول، دو ماه محرم و صفر در دزفول، تبدیل به یک حسینیه ی بزرگ توسل به ائمه ی اطهار (ع) و بزرگداشت ولادت ها و شهادت ائمه (ع).

۳- قرار گرفتن دزفول در نقطه ی سوق الجیشی و استراتژیک که به عنوان گلوگاه خوزستان و کلید فتح خوزستان و ایران است. چرا که با گرفتن دزفول رابطه خوزستان با تهران و صدور نفت و گاز و دیگر فرآورده های صنعتی و نفتی و کشاورزی قطع و در نتیجه ایران سقوط خواهد کرد. نمونه اش اعتصابات کارخانجات و ادارات دولتی و تظاهرات تنها با پیوستن کارکنان شرکت نفت تأثیر گذار شده و کمر شاه را خم و سلطنت او را فلج کرد و کل کارخانجات ایران از قطع نفت تعطیل شدند و شاه مجبور به فرار و سقوط گردید. نظامیان عراق بارها اعلام کرده بودند که ما باید کاری بکنیم تا مردم «دزفول» شهر را تخلیه کنند تا ما به اهدافمان برسیم. ولی هچ گاه موفق نشدند.

۴-  وجود پادگان آرزومندان شهادت پادگان کرخه و پاسداری از پاسگاه های نوار مرزی و دستگیری شیوخ وابسته به رژیم بعث عراق.

۵- وجود لشکر۷ ولی عصر (عج) و تیپ۳ از جوانان خوزستانی به ویژه جوانان خونگرم خط شکن دزفول که در کل عملیات ها خط شکن بودند و نقش محوریت و فرمان دهی رزمندگان در جنگ را داشتند و حمایت بی دریغ مردم از رزمندگان و مهمان نوازی آنها از جوانان ایران زمین با پذیرایی نهار و چای صلواتی و در اختیار گذاشتن تلفن خانه ها و مغازه ها و حمام عمومی ها همه بغض و کینه دزفول را در خود جمع کرده بودند.

۶- محاصره اقتصادی را علم کردند.جنگ خانمان سوز بی امان را مطرح تا استان زرخیز خوزستان را به کام مرگبار خویش بکشانند و مردم هنوز دنبال ترمیم خرابی های دوران شاه بودند و هنوز داغ شهدای کردستان و خلق عرب را زمزمه می کردند. رضا زیره زاده شهید کردستان و کاظم منگل زاده شهید توطئه (خلق عرب) در بازار قدیم دزفول و هنوز فاجعه سینما رکس آبادان دل ها را می فشرد که ناگاه مزدوران بیگانه صدام حسین رئیس جمهور عراق دستور حمله به ایران اسلامی را صادر کرد، ۵۹/۶/۳۱ با ۱۰ لشکر مجهز به آخرین و مؤثرترین سلاح های مکانیزه، ما را مورد هجوم قرار دادند و دزفول کلید فتح ایران شد و ۸ سال مردانه مقاومت کرد ولی تن به ذلت نداد.

منبع: برگرفته از کتاب ققنوس جنوب اثر حاج غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی بی آنکه مرا …

۳ دیدگاه

  1. جمعه گذسته در حسینه شهیدا باد دزفول بعد از دعای ندبه سیار حاج غلامحسین سخاوت به مدت نیم ساعت سخنرانی در باره ئ هشت سال دفاع مقدس ونقش دزفول در چنگ داشتند به خدا قسم همه جمعیت را شارز کرد چرا نباید دزفول خاطراتش کتاب و فیلم شوند چرا در در شهر ما نباید صدها یادمان درست شود پس شورا شهر وبنیاد شهید وبنیاد حفظ اثار وشهرداری چه کاره اندالبته کار زیاد شده ولی نسبت به شهر های دیگر حیلی کمتند یاعلی ع

  2. مجتبی تبا دار

    ۱۷۶ موشک ۳۳۱ بار بمباران ۲۵۰۰ بار حملات توپخانه ای رزیم بعث عراق به دزفول چند فیلم وچند یادمان وچند سریال وچند کتاب میشودکنار پل قدیم مجسمه دو مرد سبا ه پوش را گذاشته اند اینها نماد چیست رویهمین پل چقدر شهید شده اند شهید رزمنده نعمت الله لحاف چی داد افرید درهمان جا حماسه افرید وجان دو غریق وغریبه را نجات داد وخودش درجلو دو پسر شهد جان باخت معلم رزمنده مربی جانباز ایا نی شد تندیس ار را بجای ان دو مجسمه نصب کرد بعد از او شهید محمد علی بغیاز سنبده ام یادمان میدان امام را جمع کر ده اند شهرداری وشورای شهر وبنیاد حفظ اثار شهدا کجایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.