خانه / رویدادهای انقلاب اسلامی / اولین شهیدی که در جنگ و گریز با دژخیمان ساواک شاه، جمعی از جوانان مبارز را به منزل خود راه داد و خودش درمقابل گارد شاه به مبارزه پرداخت و به شهادت رسید، شهید فریدون فرهاد شلگهی فرزند فارس بود.

اولین شهیدی که در جنگ و گریز با دژخیمان ساواک شاه، جمعی از جوانان مبارز را به منزل خود راه داد و خودش درمقابل گارد شاه به مبارزه پرداخت و به شهادت رسید، شهید فریدون فرهاد شلگهی فرزند فارس بود.

DSC081390

 اولین شهیدی که در جنگ و گریز با دژخیمان ساواک شاه، جمعی از جوانان مبارز را به منزل خود راه داد و خودش درمقابل گارد شاه به مبارزه پرداخت و به شهادت رسید، شهید فریدون فرهاد شلگهی فرزند فارس بود.

شهید فریدون فرهاد شلگهی اهل قلعه شلگهی دزفول و متولد ۱۳۳۲ که درسال های ۴۸-۴۹ به دزفول مهاجرت کرد و ازدواج نمود و ثمره ی این ازدواج دو پسر و یک دختر می باشد. تحصیلات وی تا ششم ابتدایی بود.

شغل شهید، سنگ کاری ساختمان، و اهل مسجد و راز نیاز و عاشق اباعبدالحسین (ع) و از مریدان حضرت امام خمینی(ره) بود. درآن روزگار که هرکس به طریقی دنبال آهنگ های مبتذل بود، شهید نوارهای مرحوم شیخ احمد کافی را با خود همراه و سخنان او را آویزه ی گوش قرار می داد. در تاریخ ۱۳۵۷/۸/۵ در روزی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) پایه های ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود فریدون به همراه امت حزب الله در رکاب امام و امت، در راهپیمایی ها حضوری فعال داشت.

رژیم شاه جهت بد نام کردن انقلابیون، روزی سینما رکس آبادان را به آتش کشید و روزی دیگر خودشان ساختمان دادگستری دزفول واقع در خیابان نشاط را به آتش کشیدند تا هم مدارک موجود که سند جنایات رژیم شاه بود ند را از بین ببرد و هم انقلابیون را بد نام کند و هم گارد شاه مردم را به همین بهانه سرکوب نماید. آن روز یعنی تاریخ ۱۳۵۷/۸/۵ صبح، وقتی دادگستری را به آتش کشیدند پلیس مسلحانه وارد محل شد و مردم بی گناه را به رگبار مسلسل بست و شهید فریدون در حالی که منزلش در نزدیکی دادگستری بود مردم را به درون خانه اش راه داد و خودش جلو درب ایستاده. اما گارد شاه و پاسبان ها فریدون و مردم بی گناه را به رگبار بستند که در این حادثه فریدون به درجه رفیع شهادت نائل آمد و چند نفر دیگر مجروح شدند. شهید فرهادی اولین جوان انقلابی دزفول است که جان خود را فدای مبارزین و امام و انقلاب کرد.

روحش شاد

راوی : برادر محمد علی فرهادزاده

منبع : کتاب اولین های انقلاب و دفاع مقدس غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

«ما تا آخرین قطره خون خود ایستاده ایم»

خیلی شلوغ بود و پر انرژی و همیشه لبخند به لب. در گیر و دار …

۲ دیدگاه

  1. حسین افتخاری زاده

    شهر دزفول و شهدای انقلاب همگی در گمنامی به سر میبرند تا امروز من به عنوان یک دزفولی نمیدانستم که شهید فرهاد زاده همچین کار بزرگی کرده .درود بر حاجی سخاوت که یک پرده از بزرگواری شهید را به ما و نسل نو معرفی کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.