خانه / رویدادهای انقلاب اسلامی / اولین زن انقلابی و مادر شهید ی که در جنگ وگریز و تظاهرات علیه رژیم شاه شرکت می کرد.

اولین زن انقلابی و مادر شهید ی که در جنگ وگریز و تظاهرات علیه رژیم شاه شرکت می کرد.

.Scan2شهید عزیز صفری

اولین مادر شهید و زن شجاع دزفولی که در اولین جنگ وگریز با گارد شاه در دزفول دوش به دوش مردان مبارز وانقلابی شرکت می کرد؟

با اینکه ر‍ژیم شاه و سلطنت ۵۷ ساله پهلوی ادعا داشت که از حقوق زنان دفاع می کند بیشترین ضربه را از همین قشر جامعه خورد. زیرا سلسله ی پهلوی از پدر گرفته تا پسر با اقداماتی از جمله کشف حجاب تغییر در قانون انتخابات و حق رای زنان و تشکیل سازمان زنان و فرستادن زنان به مجلس سنا و شورا و دولت به جای اینکه زنان را پشتیبان حکومت و رژیم سازد آنها را به صورت یک نیروی مقاوم در آورد و مسئله به این شکل از جانب نیروی مخالف اصلی روحاننیت مطرح شد که آزادی ادعا شده ی رژیم ضد اخلاق ،ضد مذهب و برخلاف کرامت و مقام والای زن می باشد و به همین جهت اجتماعات وسیع زنان با حجاب کامل اسلامی از آغاز نهضت از قم به حرکت درآمد و تا سال های شروع انقلاب به تمام روستاهای مملکت نیز سرایت کرد این حرکت با پیام های حضرت امام خمینی(ره) و جدیت روحانیت مبارز شروع شد. زنان با آگاهی سیاسی به حمایت از انقلاب برخاستند و به صورت مستقیم در صحنه ها شرکت داشتند. با بالا گرفتن مبارزات مردم برای آزادی و استقلال و عدالت معلوم شد که زنان دیگر در حاشیه مبارزه نیستند بلکه دوش به دوش مردان در جریان مبارزه فعالیت می کنند. زنان مسلمان ایران، اسلام را به گونه ی یک حرکت متعالی به سوی آزادی و عدالت پذیرفته و معتقد بودند که باید با تلاش های پیگیر به سوی آنچه عصاره ی اعتقادات مذهبی است به حرکت درآیند.

از جمله خانواده هایی که در کنار فرزندان و برادران خود به مبارزات انقلابی می پرداختند. خانواده شهید عزیز صفری بود که هم مادر و هم خواهرانش در فعالیت های مبارزاتی شرکت داشتند. مادر عزیز و حمید صفری علاوه بر اینکه فعالیت های فرزندان خود را تخطئه نمی کرد بلکه مشوق هم بود و در آن روزها که معمولا جوانان، فعالیت های مبارزاتی خود را از والدین و خانواده مخفی می کردند. این مادر مبارز، درکنار فرزندان خود میزبان مبارزان بود و در تظاهرات اوایل مبارزه، پیشاپیش خانم ها حرکت می کرد. حضور وی باعث شد که بقیه ی خانم ها جرات پیدا کرده و در تظاهرات شرکت کنند. خانم قدم خیر بشیر حسینی، مادر شهید والامقام و دانشجوی مبارز و پیرو خط امام خمینی(ره) عزیز صفری، که در درگیری مسلحانه با ساواک در یزد به شهادت رسید و پسر دومش حمید صفری در درگیری مسلحانه با گلوله ی مزدوران ساواک مجروح و زندانی گردید. همسرش مرحوم محمود صفری براثر فشار های روحی و روانی ساواک در هنگام ملاقات با دو فرزندش در زندان اهواز به رحمت ایزدی پیوست.

روحشان شاد وراهشان پر رهرو باد .

راوی: حجت الاسلام علی راجی

منبع کتاب اولی های انقلاب و دفاع مقدس غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

«ما تا آخرین قطره خون خود ایستاده ایم»

خیلی شلوغ بود و پر انرژی و همیشه لبخند به لب. در گیر و دار …

یک دیدگاه

  1. من شاهدحضورمادر شهیدعزیزصفری درجنگوگریز عایه رزیمشاه دردزفول بوده ام باید ازچنین مادری چنان فرزندانی تربییت شود هم پدر هم مادر وهم وهم پسران فدای دین خدا وانقلاب و ولایت شدند تا امروز مادر ارامش زندگی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.