خانه / دل نوشته / یک سوال بی پاسخ

یک سوال بی پاسخ

NoName1

پس ازگذشت ۲۷ سال از جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران هنوز در گوشه و کنار این سرزمین کهن، بزرگ مردان و شیرزنانی که یادگاران سال های دفاع مقدس در برابر ظلم و تجاوز بودند زندگی می کنند که گذشت زمان نه تنها آنها را دچار روزمرگی و افسردگی نکرده بلکه با حفظ روحیه ایثار و ایثار گری مدافع ارزش ها و عقاید والای خود هستند و به یاد شهیدان آن یاران سفر کرده خود روزگارشان را سپری می کنند. جنگ با تمام خسارت هایی که داشت دارای پیام ها، ارزش ها و نعمت هایی بود که اگر حفظ شوند هیچ گاه در چنگال بی رحم استعمارگران گرفتار نمی شویم و همواره آزاد و سرافراز هستیم.

مردم حماسه ساز ایران اسلامی بارها از خود می پرسند از بین این همه شهر چرا عراق دزفول را انتخاب کرده و حتی آیت ا… هاشمی رفسنجانی در یکی از سخنرانی های خودش گفت: خدایا چرا این مردم دچار این بلا و مصیبت شده اند که شب و روز باید موشک باران شوند؟

دزفول قهرمان در طول جنگ تحمیلی ۱۷۶ بار بوسیله موشـــک، ۲۵۰۰ بار با توپ، ۳۰۰ بار با راکت مورد حمله وحشیانه رژیم بعثی عراق قرار گرفت. و علی رغم تخریب ۱۹۰۰۰ واحد مسکونی و اداری، با تقدیم ۲۶۰۰ شهید در ۲۷۰۰ روز مقاومت و ۸ سال آوارگی، استوار ماند و مقاومت کرد، اما هیچ گاه حتی یک روز قامت خم نکرد و در پیشگاه خداوند متعال به عنوان سرباز وفادار امام خمینی(ره) باقی ماند.

اعتقاد بنده بر این است که اگر رژیم بعث عراق این موشک ها و بمباران ها و جنایات هولناک که در دزفول انجام داد؛ شلیک توپ به مینی بوس و شهادت ۴۰ نفر، زنان حامله و مردان و شلیک توپ به میدان مرکز شهر و شهادت ۸۰ نفر و شهادت عروس و داماد در شب زفاف را در اهواز و اندیمشک یا شوش و شوشتر و اصفهان و همدان و تهران یا مشهد و کردستان انجام می داد آن شهر ها هم مثل دزفول با سرافرازی از آزمون الهی داغ یک آه را به دل استکبار می گذاشتند.

چرا که زمانی ستارخان و باقر خان در تبریز و رئیس علی دلواری در بوشهر و میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان و شیخ حسن جوری در خراسان و شیخ فضل ا… نوری در تهران و فاجعه ۲۱ تیر سال۱۳۳۱ مسجد گوهر شاد مشهد، ۱۵ خرداد ۴۲ قیام مردم قم، تهران و رامین، قیام ۳۰ تیر آیت ا… کاشانی و کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد۳۲ فاجعه ی خونین ۱۷ شهریور ۵۷ مردم تهران، آتش سوزی مسجد کرمان در سال ۵۷ و فاجعه ی کوره ی آدم سوزی سینما رکس آبادان و مقاومت دلیرانه محمد جهان آرا و بسیجیان و پاسداران خرمشهر و آبادان و در آخر آیت ا… قاضی و مردم غیور دزفول و قهرمان و امام خمینی(ره) در طول ۲۵ سال مبارزه در کنار ملت ایران پوزه ی استکبار جهانی را به خاک ذلت مالیدند.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۶۶/۳/۴ این شهر مقاوم را به پاس حماسه مقاومت ها و رشادت های زن و مرد و کوچک و بزرگ به عنوان شهر نمونه انتخاب و برگزید، چرا که حوادث تاریخی در گذشته اکثرا یک روز بوده اند اما مقاومت مردم دزفول ۲۷۰۰ روز طول کشید و می دانستند که شلیک موشک و توپ و راکت یعنی تخریب ۵۰ واحد مسکونی و کشتار همه ساکنان، اما جایگاه دزفول در الفبای عراق و هدف حملات صدام همیشه الف به دزفول اختصاص داشت و این سؤال بی پاسخ همچنان در خاطرات مردم باقی ماند.

هرکس در دزفول ایستاد، اگر در کربلا هم بود می ایستاد.

آیت ا… شیخ عباس واعظ طبسی نماینده امام در آستان قدس رضوی نامه ای به حضرت امام خمینی (ره) نوشتند و از معظم له تقاضا کردند سفری به استان خراسان و زیارت حضرت امام رضا (ع) داشته باشند.

حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ فرمودند: اگر قرار باشد از جماران خارج شوم اولین جائیکه خواهم رفت زیارت مردم دزفول می باشد.

منبع: کتاب ققنوس جنوب اثر غلامحسین سخاوت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی

خاکریز خاطرات ، خدایا چرا صبح نمی شود ، شهید علیار خسروی بی آنکه مرا …

یک دیدگاه

  1. کبرا معصومی

    با تشکر از مقاله بسیا ر زیبا وپر محتوای شما همه ملت مقا ومند وهشت سال دزفول امتحان داد ورصایت امام دلیل ان سایت خوبی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.