خانه / مطالب دوستان / حاج صادق آهنگران

حاج صادق آهنگران

madah3

حاج صادق آهنگران

سال ۱۳۶۰ پادگان دوکوهه میعادگاه عاشقان و رزمندگان بسیجی و پاسداران اسلام بود. نیروهای بسیجی از تیپ۳ لشکر۷ ولی عصر (عج) خود را آماده و مهیای عملیات بزرگ فتح المبین می کردند.

روزها در حال آموزش رزمی و شبانه به مداحی و نماز شب و راز و نیاز در پادگان دوکوهه بودند. هر کس چفیه ای دور سرش انداخته و صورت خود را پوشانیده ودر گوشه ای از بیابان نماز شب می خواند.

جو روحانی و معنوی خاصی حاکم بود و در صبحگاهان بچه های رزمنده بصورت گردانی و گروهانی به ستون نظامی می دویدند و شعارهای حماسی می دادند.

هر گروهان مداحی داشت، روحانی، بازاری، کسبه، محصل، معلم، پیر و جوان همه در یک صف واحد بودند.

من در واحد ایثارگران سپاه دزفول خدمت می کردم. حاج صادق آهنگران[۱] به دزفول و واحد ما آمد و گفت: می خواهم با بچه های دزفول دیدار کنم و برایشان مداحی کنم تا روحیه رزمندگان بالا برود.

آن روز حاج صادق یک نوحه بیشتر نخوانده بود و عبارت بود از:« ای شهیدان به خون غلطان خوزستان درود» آن هم در مقابل امام در جماران. و رادیو و تلویزیون آن را چند بار پخش کرده بود.

هنوز مثل امروز معروف نبود، او را بردم به پادگان دوکوهه از صبح تا شام جهت مداحی، ولی هیچ گروهان و گردانی از او تقاضای مداحی نکرد و گفتند ما مداح داریم. آنها خودشان برنامه دعای توسل و کمیل و نوحه و سینه زنی داشتند و ما به دزفول برگشتیم.

عملیات فتح المبین شروع شد و جمع زیادی از رزمندگان به شهادت رسیدند. این بار در مراسم اول شهدای فتح المبین که مصادف با شب جمعه و دعای کمیل بود از حاج صادق دعوت کردم به دزفول آمد، در مسجد جامع نوحه خواند و دعای کمیل را قرائت کرد که در تاریخ جنگ بی نظیر بود.

جمعـیت به حـــدی زیـاد بود که مسـجــد جامـع و خیابانهای اطراف تا درب سبز قبا پر از زنان و مردانی بود که صدای گریه آنها تا آسمانها می رسید و آن دعای کمیل جاودانه ای بود که حاج صادق را در کل مراسمات شهدا و عملیاتهای بعدی به صحنه آورد و فیلم و نوار آن در کل خانواده شهدا و رزمندگان به یادگاری ثبت و ضبط گردید.[۲] [۱] حاج صادق آهنگران؛ مداح اهل بیت عصمت و طهارت.
[۲] راوی؛ غلامحسین سخاوت

برگرفته از کتاب شهر مقاومت

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

این داستان نمی تواند اتفاقی باشد؛ سه بار کنایه و تقابل جویی با فرمایشات رهبر انقلاب در دو سخنرانی روحانی/ حداقل التزام عملی به ولایت فقیه چقدر است؟!

گروه سیاسی – رجانیوز: بررسی سخنرانی روزهای اخیر رئیس جمهور، پس از بحران خوزستان و …

۴ دیدگاه

  1. محمد علی صداقت

    حاج صادق اهنگران افتخار مداحین کشور وافتخار خوزستانو بویزه دزفول است برکت خمن امام حسین ع وشهدا ورزمندگان وصدای داوودی وگرم ایشان او را جاودانه کردقطعا نظر کرده اهل بیت ع ومورد تائید انهااست خودش مگوید هر چه دارم از برکت مداحین دزفول است ارزوی سلامتی در رکاب امام عصر عج را برایش خواستاریم خاطره قشنگی بود خسته نباشید

  2. حاج صادق اهنگران چون برای اهل بیت ع وشهدا مداحی می کند وکارش همراه با اخلاص وادب به پیشکسوتان وتقوا ی الهی است وهر سال نسبت به شهرش دزفول وفادار است ودرتاسوعا وعاشورادر جمع مردم وفا دار دز فولنوحه سرائی میکندمورد توجه خدا واهل بیت ع ومردم میباشدالهی هرکه درراه انقلاب وامام ورهبری خدمت میکند صد ساله بشه من سایت رایحه رادر راه شهدا دیدم موفق باشید

  3. از بچه های گردان بلال

    سلام حاجی
    ولی من دقیقا به خاطر دارم که حاج صادق شب جمعه دعای کمیل را در میدان صبحگاه دوکوهه خواندن . به این نشانی دقیق : که من پتو به دست داشتم برا دعا به طرف میدان صبجگاه می رفتم یه پاترول جلوی پام ترمز کرد پرسید : کجا !؟ گفتم : می خوام برم دعا . گفت : فهمیدم حاج صادق می خواد دعا رو بخونه ! منم که ایشون رو می شناختم – خود حاج صادق بود – گفتم که چه بهتر . بعد ایشون لبخندی زدند و رفتند .

  4. علام حسین سخاوت

    دزفول مداح تو لید می کرد اصلا دعا ها وسرود ها ی انقلابی و اشعار رزمی از شعرا و مداحین دزفول شروع شد من انروز حاج صادق رابردم دو کوهه وبدون مداحی برگشتیم عکس ها موجود است تا مجدا شب جمعه ۸ فروردین ۶۱ او را دعوت کردم وان دعای باسوز را خواند هر گروهان وگردان چند مداح داشت حاجی هنوز ناشناس بوده خداکند شما درست دیده باشی یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.