خانه / بر بال ملائک / نون های شلمچه

نون های شلمچه

نون های شلمچه

نوزدهم دیماه مصادف با سالروز شروع

عملیات کربلای ۵

63769972604205153105

این نوشته مقدمه ای است برای ورود به خاطرات عملیات کربلای ۵ که این روزها مصادف با سالگرد این عملیات غرور آفرین است.

     کسانی که برای زیارت به یادمان شهدای شلمچه رفته اند ملاحظه می کنند که ورودی آنجا یک خاکریز بلند و قوسی شکل است که بر بلندای آن شیاری تعبیه شده که زائرین از میان آن شیار به محل یادمان وارد می شوند . این خاکریز نمادی است از همان دژ هایی که عراق در منطقه شلمچه برای جلوگیری از نفوذ رزمندگان اسلام به منطقه بصره ایجاد کرده بود تا مبادا شاهرگ حیاتی بغداد بدست نیروهای اسلام بیفتد!

93555747552511727356

شکل این دژ ها و خاکریزها  همانند حرف” نون” نیم دایره بود.  ارتفاع آنها حدود ۴ الی ۵ متر و قطر آنها از پایین به بالا از حدود ۶،۷ متر شروع و به ۲، ۳ متر می رسید.  بر روی این دژها، شیارهایی بود که نیروهای پیاده دشمن در آنها مستقر می شدند و به سمت نیروهای ما با تمام سلاح های ممکن تیراندازی می کردند، دهانه نون ها به سمت نیروهای ما باز بود تا چنانچه رزمندگان ما بخواهند از روبرو به آنها هجوم بیاورند علاوه بر وجود انواع موانع ایجاد شده از قبیل میدان مین و سیم های خادردار، نیروهای مستقر بر آنها بتوانند از سه طرف بر آنها آتش بریزند…

نون شکل ها همه به هم وصل بودند و نفوذ به آنها بسیار مشکل بود، لذا برای گرفتن هر یک از آنها می بایستی به اندازه یک عملیات زحمت کشید. عملیات کربلای ۵ یکی از سخت ترین و طولانی ترین عملیات های دوران دفاع مقدس بود. این عملیات حدود دو ماه بطول انجامید.

منبع: وبلاگ رهسپار قدیمی

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

نور امیدی فراز بام شب پیدا شده /// تازه جانی در تن دلمرده ی دنیا شده

بهاران در بهاران    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.