خانه / مطالب دوستان / درحاشیه واکنش احساسی وزارت خارجه به یک مناظره تلویزیونی؛ مقصر یکی بودن متن برجام با متن پیشنهادی گروه امریکایی “بحران” هم مناظره کننده ثریاست؟! / آیا قرار است تیم مذاکره کننده بالاخره برای یکبار، اذن نقد سند مقدس را صادر کنند؟!

درحاشیه واکنش احساسی وزارت خارجه به یک مناظره تلویزیونی؛ مقصر یکی بودن متن برجام با متن پیشنهادی گروه امریکایی “بحران” هم مناظره کننده ثریاست؟! / آیا قرار است تیم مذاکره کننده بالاخره برای یکبار، اذن نقد سند مقدس را صادر کنند؟!

گروه سیاسی-رجانیوز: در دوسالگی اجرای برجام و در سایه سکوت رسانه های حامی دولت یک برنامه تلویزیونی با دعوت از دو کارشناس موافق و منتقد برجام برنامه ای را روی آنتن برد. برگزاری این مناظره و شکست بارز نماینده حامی برجام در رسانه ملی همان و بیانیه نویسی و برچسب زنی های سیاسی وزارت امورخارجه همان!
به گزارش رجانیوز تیم مذاکره کننده که در سال های گذشته هیچ گاه حاضر نشده در مقابل منتقدان برجام در رسانه ملی حاضر شود و به سوالات افکارعمومی پاسخ دهد به بهانه برنامه تلویزیونی «ثریا» که اتفاقا به صورت دو طرفه و در قالب مناظره انجام شد، به منتقدین برجام حمله کرد.
این برنامه که در دوسالگی برجام با حضور سیدیاسرجبرائیلی (کارشناس سیاسی و از منتقدان برجام) و مهدی رحمانیان (مدیرمسئول روزنامه شرق و از حامیان دولت) برگزار شد دستان خالی دولت در دفاع از توافق نامه برجام را به خوبی نشان داد. هرچند با گذشت زمان و افزایش فشارها و تحریم ها و عمل نکردن دشمن به وعده های نسیه مردم به لخت بودن پادشاه پی برده اند اما استدلال های قوی و مستند منتقد برجام در برنامه ثریا (جبرائیلی) و انفعال حامیان این سند، وزارت خارجه را به سیاسی کاری وادار کرد.
روابط عمومی وزارت امورخارجه در واکنش به این مناظره در اقدامی خلاف رویه، بیانیه ای اهانت آمیز و جناحی صادر کرد و منتقدین را به عنوان «تازه از راه رسیده»، «کم اطلاع»، «عقده گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» معرفی کرد. قبلا نیز حسن روحانی منتقدین را به عناوین مختلف مثل «بی سواد»، «تازه به دوران رسیده» و…خطاب کرده بود.
تیم مذاکره کننده درحالی از این مناظره عصبانی شده که در سال های گذشته در هیچ محفل عمومی حاضر به شنیدن سوالات و انتقادات نشده است. نکته قابل توجه اینکه محمدجواد ظریف قبل از تصویب برجام با این استدلال که «الان در حال مذاکره ایم و نقدکردن به ضرر کشور است» مانع شنیده شدن صدای کارشناسان می شد و بعد از تصویب برجام هم حسن روحانی با این استدلال که «سند تصویب شده را نباید نقد کرد» از شنیدن استدلال های فنی و کارشناسی خوددداری کرده اند.
وزارت خارجه در بیانیه خود به مطرح شدن این موضوع که «متن کامل برجام ۱۴ ماه قبل از اجرای برجام توسط دولت آمریکا نوشته شده بود» انتقاد کرده و آن را سیاسی کاری معرفی کرده است این درحالی است که متن تهیه شده توسط گروه بین المللی بحران (یکی از اندیشکده های موثر در تصمیم سازی سیاست خارجی آمریکا) یک سال قبل از امضای برجام نوشته شده و به طور شگفت انگیزی با برجام مطابقت دارد.
در متن نوشته شده توسط این اندیشکده آمریکایی که سوروس نیز یکی از اعضای آن است به مواردی اشاره می شود که در برجام همان ها مورد پذیرش قرار گرفته شد.
رجانیوز پیش از این در گزارشی با عنوان «تطابق ۹۵درصدی برجام با پیشنهاد دوسال قبل اندیشکده گروه بحران»  به همین مهم پرداخته بود. و رئوس مفاد پیشنهادی توافق در این سند که در تاریخ ۹ می ۲۰۱۴ (یکسال قبل) تهیه شده بود را رسانه ای کرد. موارد زیر نمونه ای است که رونویسی شدن برجام را در موارد مهم به خوبی نشان می دهد:
۱-      اجازه به غنی سازی محدود در ایران و آنهم با سقف ۶۴۰۰ سو در نطنز
۲-      جمع آوری سانتریفیوژها از فردو و سالن A و انتقال آن به انبار در سالن B نطنز
۳-      اکسید کردن ذخائر سوخت ۲۰ درصد و ۵ درصد ایران
۴-      بازطراحی راکتور اراک با هدف از بین رفتن بازفرآوری پلوتونیوم
۵-      تبدیل مرکز غنی سازی فردو به یک مرکز تحقیقاتی
۶-      ایجاد شفافیت و نظارت کامل بر فرآیند غنی سازی ایران
۷-      تعلیق تحریمها در بازه‌های زمانی محدود و تمدید آن متناسب با اقدامات ایران
۸-      حفظ بازگشت پذیری تحریمها
۹-      اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران و کد ۳.۱
۱۰-  اجازه به آزمایش سانتریفیوژها در مراکز تحت نظارت بازرسان آژانس
۱۱-  اقدام ایران برای حل مسئله PMD
بعیدی نژاد هم به مطرح شدن بحث «دیکته نویسی» تیم مذاکره کننده در مستند فروشنده انتقاد کرده بود که البته در مقابل پاسخ های فنی سید مصطفی خوش چشم از پاسخ درمانده بود.(متن کامل جوابیه خوش چشم را اینجا بخوانید)
وزارت امورخارجه که تاکنون در مقابل نقض های متعدد برجام توسط آمریکایی ها واکنش محکم و موثری نداشته و در مقابل ادعاهای دشمن در خصوص پذیرش دولت ایران برای مذاکرات موشکی صرفا به یک تکذیبیه بسنده می کند در مقابل منتقدین داخلی به شدت سخت موضع گیری کرده و هیچ سازوکاری برای شنیده شدن انتقادات را معرفی نمی کند.
گفتنی است رهبرانقلاب قبلا دولت را به تشکیل جلسه و شنیدن صحبت های منتقدان دعوت کرده بودند که هیچگاه عملی نشد و مانند عمل نکردن به شروط پذیرش برجام مورد بی توجهی تیم مذاکره کننده واقع شده است.
متن زیر واکنش سیدیاسر جبرائیلی کارشناس سیاسی حاضر در برنامه ثریا به بیانیه وزارت امور خارجه است:
پیرو مناظره روز چهارشنبه ۲۷ دیماه ۹۶ اینجانب با آقای مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق در برنامه ثریا، وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی بیانیه ای صادر کرده و ضمن ایراد ناسزاهایی چون «تازه از راه رسیده»، «کم اطلاع»، «عقده گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و…، مسائلی را مطرح کرده است که لازم می دانم نکاتی را درباره آنها متذکر شوم.
اولا از خواندن متن این بیانیه حقیقتا بسیار خوشحال شدم. وقتی شنیدم وزارت خارجه علیه این حقیر بیانیه داده، با خود گفتم لابد چونان همه بیانیه هایی که از آن دستگاه صادر می‌شود، مرا نیز به «خویشتن داری» توصیه کرده‌اند. اما با مطالعه بیانیه دیدم که خیر، وزارت خارجه ما هم می‌تواند مواضع آتشین اتخاذ کند؛ اما ظاهرا آن کلی‌گویی‌های دیپلماتیک، مصرف خارجی و این ناسزاگویی‌ها، مصرف داخلی دارد.
ثانیا جای خشنودی است که این بیانیه درباره ۹۰ درصد اظهارات این حقیر در برنامه ثریا سخنی برای گفتن نداشته و صرفا درباره یک نکته بیانیه داده است که آن هم نه تنها تکذیبیه نیست، بلکه تائیدیه است. آن نکته، اشاره حقیر به انتشار متن برجام توسط اندیشکده آمریکایی(International Crisis Grou)
چهارده ماه پیش از توافق بود که دوستان وزارت خارجه ضمن تائید این سخن، در کمال تعجب آن را نقطه قوت مذاکره کنندگان دانسته‌اند: «اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقا نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است». همانطوریکه مشاهد می‌کنید، آقایان تکذیب نکرده‌اند که مفاد پیشنهاد ICG در برجام تکرار شده است، اما حقیقتا جای سوال است که تکرار متن پیشنهادی یک اندیشکده وابسته به دولت آمریکا -که جرج سوروس از اعضای اصلی آن است- در برجام، چگونه نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است؟
ثالثا، وزارت خارجه اظهارات این جانب را «تردستی ژورنالیستی» خوانده و گفته است «مردم فریب صحنه‌سازی‌های سیاسی مخالفان برجام را نخواهند خورد». برادران گرامی! تردستی ژورنالیستی و صحنه سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم ها در روز اجرای برجام لغو- و نه تعلیق- خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی ها و صحنه سازی ها فراوان است، مکرر درباره آنها سخن گفته ایم  و صدای مقامات دولت هنوز در گوش مردم است. از دیگر سو، همه گفته ها و نوشته های منتقدان در طول مذاکرات و ادعاهای شما عالیجنابان موجود است. مردم خوب می فهمند چه کسانی دغدغه منافع ملی را داشتند و درباره این روزها انذار می دادند و چه کسانی عده ای را با «یک دلاری و هزار تومانی» وسط خیابان‌های تهران رقصاندند.
رابعا، این پرسش از جناب آقای دکتر ظریف بسیار جدی است که آمریکایی ها، چه امیدی به حضور طیف سیاسی جنابعالی در قدرت داشتند و پیروزی شما در انتخابات چه نفعی برایشان داشت که به شورای روابط خارجی آمریکا رفتید و آنها را تهدید کردید که اگر توافق نشود، مردم به افراد دیگری رای خواهند داد. «همنوایی با دشمنان قسم خورده ملت»، این رفتارهای حیرت انگیز سیاسی شماست یا نقدهای مستند ما بر برجام؟
خامسا، بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که دو برجام وجود دارد. یکی برجام آمریکایی که متن برجام موجود با همه سوابق درخشانش است، و دیگری برجام نظام جمهوری اسلامی که اجرای آن، مشروط به شروط ۹ گانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، که دولت اغلب آنها را رعایت نکرده است. لذا دولت آقای روحانی حق ندارد توافق خود با آمریکایی‌ها را به پای نظام بنویسد. طبق شروط رهبر انقلاب، اقداماتی نظیر تصویب تحریم کاتسا، نقض برجام است و باید روال مصوب مجلس درباره تعهدات ایران طی شود. دولت آقای روحانی اگر مجری برجام نظام بود، تاکنون این روال مصوب را طی کرده بود.
سادسا، وزارت امور خارجه در پایان بیانیه خود، این حقیر را به پیگیری حقوقی تهدید کرده است. من حتما از شکایت این دستگاه استقبال می‌کنم تا در یک دادگاه علنی، ناگفته‌های دیگری را نیز بازگویم.
سابعا، در بیانیه وزارت خارجه ادعا شده است صدا و سیما با این حقیر «مصاحبه سخیف ساختگی» کرده است. ظاهرا آقایان تفاوت مناظره و مصاحبه را نمی دانند. برنامه ثریا مصاحبه یک طرفه مانند تمام مصاحبه های مقامات دولتی نبود، بلکه یک مناظره میان این حقیر و یکی از بزرگترین بزک کنندگان آمریکا یعنی مدیرمسئول روزنامه شرق بوده است. اگر تصور دوستان وزارت خارجه این است که مدیرمسئول روزنامه شرق «نقش ساختگی» داشته است، این را باید از وی سوال کنند، اما پیشنهاد اینجانب این است که در برنامه ای دیگر، یکی از مسئولان وزارت خارجه به مناظره بیایند تا مناظره، به زعم آنان، «واقعی» شود.
نهایتا از مسئولان محترم سازمان صدا و سیما درخواست می کنم به این نکته توجه داشته باشند که امروز، روز نتیجه گرفتن از تجربه برجام است. تجربه برجام، همان بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و ضرورت بازگشت به خویشتن برای رسیدن به عزت و پیشرفت و تعالی ملت ایران است. جز با این قبیل برنامه ها، تجربه گران سنگ برجام به دست نخواهد آمد. صدا و سیما اگر در این برهه، به درس ها و تجربه های برجام نبپردازد، وظیفه خود را در حق ملت ادا نکرده است.
والعاقبه للمتقین
منبع: رجانیوز

درباره ی رایحه

همچنین ببینید

به بهانه سی و یکمین سالگرد شهدای اتوبوس آسمانی

به بهانه سی و یکمین سالگرد شهدای اتوبوس آسمانی پنجم اسفند یادآور خاطره ای تلخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.